Warto zainwestować

Marek Jakubowicz
MAREK JAKUBOWICZ
Zalety opon zimowych docenia coraz więcej polskich kierowców. Kiedy je wymienić, jak prawidłowo je użytkować, jak przechowywać radzi inż. MAREK WŁOCH, z firmy "Autoklinika" w Boguchwale.

* Opony zimowe zakładamy nie po opadach pierwszego śniegu lecz z momentem spadku temperatury poniżej +7 stopni Celsjusza. Przy takiej aurze opony letnie tracą swoją elastyczność i zdolność dobrego przylegania do podłoża, więc wtedy powinniśmy założyć "zimówki". W Polsce na ogół pod koniec października notujemy właśnie takie temperatury.
* Należy montować komplet opon, na wszystkie cztery koła. Auto wyposażone tylko w dwie opony zimowe szybciej traci przyczepność, co zwiększa prawdopodobieństwo poślizgu. Jeśli już decydujemy się na dwie opony zakładamy je na oś napędową. Ważne jest, aby były to opony identyczne pod względem marki, wymiaru, kategorii, konstrukcji kodu prędkości i obciążenia. To obowiązuje także przy zakładaniu czterech opon na dwie osie.
* Podczas montażu zwracamy uwagę na kierunkowość opon - strzałki na bocznych ściankach opon muszą odpowiadać kierunkowi obrotu kół. Przy okazji należy też sprawdzić wyważenie kół.
* Eksploatując "zimówki" musimy pamiętać o właściwym ciśnieniu w oponach. Przypominam kierowcom, że zimą ciśnienie w oponach pod wpływem niskiej temperatury spada. Jeśli latem przy temperaturze +20 stopni Celsjusza wynosiło ono 2 bary, to zimą przy minus 20 będzie wynosiło tylko 1,59 bara. Należy więc dopompować koła do zalecanej przez instrukcję obsługi auta wartości. Kolejna rzecz to głębokość bieżnika. Zaleca się, aby nie spadała ona poniżej 4 mm. I jeszcze wentyle, które gwarantują szczelność ogumienia. Zużywaja się jak wszystko podczas eksploatacji. Warto je wymienić raz na rok. Nowe "zimówki" przez pierwsze 300-400 km "docieramy" jeżdżąc bardzo ostrożnie, co zimą powinno być naszą regułą, podobnie jak zachowanie większgo odstępu od jadącego przed nami auta.
* Wymiany opon najlepiej dokonać w warsztacie samochodowym, gdzie od ręki sprawdzą nam także ciśnienie i wyważą koła. Wiele z nich trudni się także przechowywaniem opon. Niektóre, jak mój, robią to gratis. Opony z obręczami przechowujemy w pozycji poziomej, jedna na drugiej. Same opony, zdjęte z felg powinny stać pionowo na regale lub na drewnianych podkładkach. Zachęcam wszystkich kierowców to jednorazowego wydatku i zakupu kompletu opon z obręczami. To się opłaci.

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3