Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Alpejski eksperyment

jap
W ostatnich dniach stycznia Volkswagen przeprowadził jedyny w swoim rodzaju test. Bora HY. POWER z innowacyjnym napędem za pomocą ogniwa paliwowego oraz bora TDI wykorzystując paliwo SunFuel przejechały w środku zimy przełęczą Simplon (leżącą między Szwajcarią a Włochami).

Volkswagen wspólnie z Instytutem Paula Scherrera (PSI) w Zurichu, dokonał w samochodach Bora integracji niedrogiego w produkcji wodorowego ogniwa paliwowego z bardzo wydajnymi kondesnsatorami Supercaps. Równolegle przetestowana została bora TDI, która dzięki paliwu syntetycznemu SunFuel uzyskała wyjątkowo niskie wartości emisji częstek stałych.

Niskie temperatury - ekstremalne obciążenie

Celem działu badawczego Volkswagena i ekspertów do spraw energii Instytutu Paula Scherrera było przejechanie w minusowych temperaturach przez przełęcz Simplon leżącą na wysokości 2005 m, z wykorzystaniem zupełnie nowego napędu za pomocą wodorowego ogniwa paliwowego. Niskie temperatury i strome wzniesienia oznaczały dla systemu, który poprzez "zimne" spalanie wodoru napędza silnik elektryczny, ekstremalne obciążenie.
Podczas jazdy przez przełęcz na wysokości 2005 m bora zachowywała się tak dynamicznie jak porównywalny mocą samochód produkowany seryjnie.
Dwie istotne innowacje techniczne bory HY. POWER - nowa mambrana ogniwa paliwowego i nowe wysokowydajne kondensatory (Supercaps), wytyczyły drogę opłacalnej realizacji wydajnego napędu za pomocą wodorowego ogniwa paliwowego.
Głównym elementem ogniwa paliwowego jest membrama. Znajduje się ona między anodami i katodami ogniwa. Reagujące tam wodór i tlen łączą się poprzez cienką membranę w cząsteczki wody. Podczas tego procesu uwalnia się energia. Ogniwo paliwowe przetwarza więc energię chemiczną procesu utleniania, tzw. "zimnego" spalania, bezpośrednio w energię elektryczną. Spaliny to nic innego jak para wodna.

Diabeł tkwi w szczegółach

Niemal we wszystkich istniejących na rynku ogniwach paliwowych jest obecnie membrana, której koszty produkcji są bardzo wysokie. W borze HY. POWER wykorzystano po raz pierwszy opracowaną przez PSI membranę, która może być wytwarzana znacznie taniej, a mimo to jest nadzwyczaj wydajna.
Na przełęczy Simplon sprawdziły się również dwa kondensatory - Supercaps. Te wysokoefektywne akumulatory oddają krótkotrwale silnikowi elektrycznemu, podczas szyczytowej fazy przyspieszenial lub podczas jazdy na stromych wzniesieniach, dodatkowo 30 kW mocy.
Dzięki udanej próbie na przełęczy Simplon firmy Volkswagen i PSI przybliżyły się do celu, jakim jest udostępnienie ogniw paliwowych w masowo produkowanych samochodach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24