Ekologiczne jedzenie: kasza, miód i ziarna

Beata Terczyńska
Maria Drewniak (od prawej) i Danuta Ławniczak polecają muffiny piernikowe.
Maria Drewniak (od prawej) i Danuta Ławniczak polecają muffiny piernikowe. Krystyna Baranowska
Kasze, ziarna i miód na zdrowie. Zapomnieliśmy o mące orkiszowej, a to przecież złoto - zachwalają Maria Drewniak i Danuta Ławniczak z rzeszowskiego Zespołu Szkół Gospodarczych.

Wraz z uczniami pokażą podczas Targów EKOGALA, jak żywić się zdrowo i jak zrobić szybko przekąski ekologiczne, czyli z produktów niemodyfikowanych, bez ulepszaczy, wzmacniaczy smaku, konserwantów, barwników. Tego wszystkiego, co w nadmiarze nam szkodzi.

  • Warto sięgać po zapomniane przepisy babcine - przekonuje Maria Drewniak. - Skupimy się na daniach z ziaren, kaszy, mąki razowej. Orkisz to przecież złoto dla zdrowia. Zrobimy bułeczki z mąki orkiszowej oraz muffiny piernikowe, jakie każdy może w domu przygotować. Nawet, jeśli nie będą tak cudownie
    wyglądać, jak "sztuczne", to zapewniam, że będą pyszne, syte i niegumowate, a chrupiące.

Do takich bułeczek robionych nie na zakwasie, ale gdzie spulchniaczem są zwykłe drożdże, nauczycielki przedmiotów zawodowych polecają np. zapomnianą czarnuszkę. O specyficznym smaku i zapachu. Roślinę poprawiającą trawienie, moczopędną, a także o działaniu przeciwbakteryjnym m.in. wzmacniającym odporność. Można też dodać ziarna słonecznika, dyni, siemienia lnianego lub sezamu.

Sam komponuj przyprawy

Co nas najbardziej boli patrząc na współczesne odżywianie się?

- W dalszym ciągu mała świadomość składu tego, co jemy. Nie czytamy etykiet. Sięgamy po brązowy chleb jako po razowy, nie patrząc, że to pieczywo po prostu barwione karmelem - mówią. - Tempo życia, moda, reklamy też nie zawsze służą zdrowemu odżywianiu się. Pochłaniamy za dużo konserwantów, barwników, przetworzonego jedzenia.
Radzą, by zwracać też uwagę na gotowe mieszanki przyprawowe.

- Pełno w nich polepszaczy, wzmacniaczy smaku. Jest też tam glutaminian sodu. Jeśli nie możemy uprawiać własnego zielnika, komponujmy własne mieszanki z czystych, suchych ziół - radzą. - Dobrym dodatkiem do smaku są też suszone, sproszkowane grzyby, suszone śliwki, ziarenka jałowca, ząbki czosnku.

Kasza na różne sposoby

Kasza kojarzy się najczęściej jako dodatek do gulaszu i ogórków kiszonych.

- Tymczasem można ja przygotować na wiele różnych sposobów. Na przykład z dodatkiem białego sera, cebulką, podsmażonym boczkiem. Będzie doskonałym farszem do pierogów.
Na przekąskę do pracy świetnie się zaś nadaje sałatka z ugotowanej, obłuskanej pszenicy, z dodatkami wedle smaków.

- Jeden lubi z odrobiną mięsa drobiowego, inny z rybą, czy warzywami lub z owocami, na słodko.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie