Innowacyjny projekt studentów Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. Budują nowoczesny, ekologiczny bolid [ZDJĘCIA]

Ewa Gorczyca
Ewa Gorczyca
Studenckie Koło Naukowe „Rotor”, działające w Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie, dostało nagrodę Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. 70 tysięcy złotych studenci przeznaczą na ulepszenie ekologicznego bolidu, z którym startują w międzynarodowych zawodach.

„Studenci tworzą innowacje” to program, w ramach którego MNiSW przeznacza 7 mln złotych na wsparcie projektów studenckich kół naukowych, działających w ramach uczelni wyższych. Celem programu jest pomoc kołom naukowym w ich działalności i realizacji innowacyjnych projektów. Chodzi też o to, by technologie i rozwiązania techniczne, wypracowane przez młodych naukowców mogły mieć zastosowanie w gospodarce.

O dofinansowanie w ramach programu ubiegało się 244 studenckie koła naukowe z całego kraju. Minister Edukacji i Nauki wybrał 128 projektów, które będą dofinansowanie łączą kwotą ponad 6,5 mln złotych.

Wśród laureatów ministerialnego konkursu znalazł się projekt z Karpackiej Państwowej Uczelni w Krośnie. Studenci Koła Naukowego Rotor chcą przeprowadzić badania struktur warstwowych kompozytów polimerowych, które znajdą zastosowanie w budowanym przez nich bolidzie.

Rotor wraz ze swoim bolidem startują w międzynarodowych zawodach Shell Eco-marathon. Celem zmagań jest przejechanie jak najdłuższego dystansu na jednym litrze paliwa. Studenci z Krosna uczestniczyli w czterech ostatnich edycjach tych zawodów (odbywających się na torach w Londynie i Holandii), za każdym razem poprawiając swój wynik. Podczas ostatnich zawodów (w 2019 roku) uzyskali rezultat 749 kilometrów przejechanych na jednym litrze etanolu.

- Teraz projektujemy całkiem nowy pojazd, który będzie następcą naszego obecnego bolidu i będzie, mamy nadzieję, robił znacznie lepsze rezultaty. Pracujemy nad nadwoziem samonośnym oraz silnikiem - mówi Krzysztof Ochałek, opiekun projektu.

Pojazd będzie wykonany z kompozytów węglowych, węglowo-aramidowych i węglowo-wektranowych.

- Ze względu na charakterystykę tych materiałów musimy wykonać szereg badań, które pozwolą nam na zbudowanie optymalnego pod kątem wagi, wytrzymałości i sztywności pojazdu - mówi Krzysztof Ochałek.

Jak tłumaczy, wszędzie tam, gdzie konieczne jest zachowanie dużej wytrzymałości i sztywności, przy niewielkiej masie konstrukcji, alternatywą dla stopów metali są bez wątpienia kompozyty polimerowe. I te właśnie będą badać studenci, po to, by w bolidzie wykorzystać innowacyjne rozwiązania i materiały.

- Chcemy wypracować optymalny sposób łączenia konstrukcji podwozia, wykonanego z laminatów warstwowych, z elementami układu jezdnego - wyjaśnia Krzysztof Ochałek. Dodaje, że konieczne będzie wykonanie próbek oraz poddanie ich różnego rodzaju badaniom.

Na podstawie zdobytej wiedzy i umiejętności studenci zaprojektują i wykonają nadwozie samonośne wraz z elementami układu jezdnego eko-pojazdu.

Shell Eco-marathon to prestiżowe zawody, które mają 35-letnią tradycję. W ub. roku zostały odwołane z powodu pandemii. Także tegoroczna edycja została odwołana.

- Wierzymy, że kolejna się odbędzie i wystartujemy z naszym nowym bolidem - mówi Krzysztof Ochałek.

Chcemy zwężania ulic w centrach miast

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie