MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak władza manipuluje obywatelami. Rzeszowska adaptacja „Miarki za miarkę” Szekspira [ZDJĘCIA, WIDEO]

Piotr Samolewicz
Piotr Samolewicz
Wideo
od 16 lat
Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie po raz pierwszy wystawia na swojej scenie sztukę Williama Szekspira „Miarka za miarkę”. Reżyser Szymon Kaczmarek mówi, że jest to czarna komedia o tym, jak władza manipuluje ludźmi.

Sztuka  powstała w 1603 roku. Głównym tematem jest kontrast między władzą polityczną a sprawiedliwością. Tytuł odnosi się do słów z Ewangelii św. Mateusza: „Jakim sądem sądzicie, takim was osądzą, i jaką miarą mierzycie, taką i wam odmierzą”.

Akcja osadzona jest w Wiedniu. Miasto opuszcza pozornie książę Vincentio (w rzeczywistości pozostaje w nim w przebraniu zakonnika), a swoją władzę tymczasowo oddaje w ręce surowego sędziego Angela. Sędzia skazuje Claudia na śmierć za to, że ten współżył z narzeczoną przed zawarciem małżeństwa. Za bratem wstawia się Isabella, przygotowująca się do służby w zakonie – jest jednak tak piękna, że Angelo, brew swoim zasadom, postanawia ją uwieść.

Autorem adaptacji sztuki Szekspira jest Szymon Kaczmarek, znany podkarpackiej publiczności z realizacji innych wybitnych tekstów – „Hedda Gabler” Henrika Ibsena i „Idiota” Dostojewskiego.

- Moje spojrzenie na tekst Szekspira polega na tym, że próbuję dostrzec zamysł księcia, który osadza na swoim miejscu kogoś, po kim wie, czego się spodziewać. Nie tyle obserwuję złe cechy i czyny Angela, ale obserwuję też księcia, który to wszystko zaplanował. Widzimy manipulację dokonywaną przez władzę, która posługuje się kimś w realizacji niepopularnych reform w mieście, a potem pozbywa się tej osoby. Wszystko po to, aby pokazać się w lepszym świetle – mówi o sensie swojej adaptacji Szymon Kaczmarek.

– Na sztukę patrzymy ze współczesnej perspektywy. Dużą rolę odgrywa fantomowe ciało władcy, czyli wizerunek, który nie jest ani prawdziwy, ani ludzki, tylko wykreowany przez media, wizerunek, którym można sterować i manipulować – dopowiada reżyser.

Współczesny aspekt sztuki podkreślają scenografia, kostiumy oraz użyte elektroniczne akcesoria: kamery, mikroporty, telewizory, monitory. Na scenie zobaczymy m.in.: Roberta Żurka, Mateusza Marczydło, Kaję Kozłowską -Żygadło, Marka Kępińskiego i Annę Demczuk.

Sztuka zostanie pokazana przedpremierowo 14,15 i 16 czerwca, jej oficjalna premiera odbędzie się 26 października na 62. Rzeszowskich Spotkaniach Teatralnych (3 Festiwal Arcydzieł).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24