MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jazda po nowemu

MAREK JAKUBOWICZ
Pierwszego stycznia weszła w życie gruntowna nowelizacja kodeksu drogowego obowiązującego od 1997 r. Był on wielokrotnie krytykowany za brak precyzyjności i wewnętrzne sprzeczności. Nowe przepisy mają wyeliminować te błędy, a także zwiększyć bezpieczeństwo na polskich drogach. Plan jest ambitny i zakłada zmniejszenie liczby ofiar wypadków w ciągu dwóch lat z ponad sześciu do czterech tysięcy osób.

Co się zmienia? Przede wszystkim dzieci do 12 roku życia, i wzroście poniżej 150 cm muszą być przewożone w fotelikach lub specjalnych poduszkach umożliwiających zapięcie pasów bezpieczeństwa. Koszty zakupu nowego fotelika - od 250 do 800 zł. Używany można kupić za 100 zł.

Prawo jazdy od 18 lat, bez komórki

Kolejna ważna zmiana dotyczy wieku kandydata na kierowcę. O prawo jazdy kategorii A i B mogą ubiegać się osoby, które mają ukończone 18 lat. Osoby, które ukończyły kurs lub są w trakcie szkolenia w dniu wejścia w życie ustawy, mogą uzyskać prawo jazdy według dotychczasowych zasad.
Ułatwiono uzyskanie praw jazdy kategorii C, D lub E. Dotychczas ich uzyskanie uzależnione było od posiadania innego uprawnienia do kierowania pojazdem. Teraz wystarczy ukończyć kurs i zdać egzamin tylko w zakresie wymaganej podstawowej kategorii.
Kierowca może podczas jazdy korzystać z telefonu komórkowego wyłącznie gdy jest on w zestawie głośnomówiącym. Cena urządzenia waha się od 300 do 800 zł.

Autobus szkolny

Pojazd przeznaczony do przewozu dzieci do szkoły powinien mieć pomarańczowy kolor i tablicę z napisem "autobus szkolny". Kierowca otrzymał uprawnienia osoby kierującej ruchem (jak policjant). Umożliwi mu to zatrzymanie innych pojazdów podczas wsiadania i wysiadania przewożonych dzieci. Inni kierowcy muszą wobec autobusu szkolnego (gimbusa) zachować szczególną ostrożność przy omijaniu i włączaniu się do ruchu. Mają obowiązek zatrzymania się, jeżeli kierowca autobusu szkolnego daje sygnał stop.

Rowerzyści

Rowerzysta ma obowiązek korzystać ze specjalnej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych. Gdy takiej drogi nie ma, wówczas powinien korzystać z pobocza, o ile nie utrudni to poruszania się pieszym. Gdy rowerzysta nie może skorzystać z pobocza (zastawionego smaochodami lub nie ma go wcale) może skorzystać z prawej strony jezdni, moliwie najbliej jej krawędzi. Gdy jedzie dwóch lub więcej rowerzystów, muszą jechać jeden za drugim. Rowerzysta może jechać chodnikiem, gdy na drodze obowiązuje prędkość powyżej 60 km/h, ale chodnik musi mieć co najmniej 2 m szerokości. Jadąc po chodniku rowerzysta musi jechać powoli i ustępować miejsca pieszym.
Motorowerzystom ponownie zezwolono na korzystanie z pobocza.

Kto komu ustępuje

Nowe przepisy uściśliły bezwzględne pierwszeństwo pojazdu szynowego (tramwaju) wobec innych uczestników ruchu.
Pieszy idący po lewej stronie jezdni musi ustąpić miejsca pojazdom nadjeżdżającym z kierunku przeciwnego. Także pieszy idący drogą dla rowerów musi ustąpić miejsca rowerom.
Droga żwirowa zakwalifikowana została do dróg gruntowych. Dlatego kierowca wyjeżdżający z takiej drogi na jezdnię jest włączającym się do ruchu i powinien ustąpić pierwszeństwa.
Zlikwidowano lukę prawną dotyczącą zmiany pasa ruchu na skrzyżowaniu, która wielokrotnie była wkorzystywana w sądach przez sprawców wypadków. Obecnie zmieniając pas ruchu na skrzyżowaniu należy ustąpić pierwszeństwa pojazdowi już jadącemu po tym pasie oraz pojazdowi, który zamierza wjechać na ten pas z prawej strony.

Pod wpływem alkoholu...

Służby graniczne mogą zakazać przekroczenia granicy kierowcy znajdującemu się pod wpływem alkoholu lub środka o podobnym działaniu. A także kierowcy nie mającemu wymaganych dokumentów (np. ubezpieczenia OC), albo gdy jego auto jest w niewłaściwym stanie technicznym, lub przekracza dopuszczalną masę całkowitą lub nacisk na osie.

Świadectwo oryginalności

Od 1 stycznia 2003 r. przy ponownej rejestracji samochodu będzie potrzebne tzw. świadectwo oryginalności. Bez niego rejestracja będzie niemożliwa. Nowy dokument ma ograniczyć liczbę kradzieży aut. Koszt jego wydania ponosić będzie jedna ze stron umowy kupna-sprzedaży. Koszt świadectwa nie jest jeszcze określony.

Badania techniczne, wraki

Kierowcy, strzeżcie się!

Nowy kodeks jest bardziej surowy dla kierowców popełniających wykroczenia. Ci, którzy zbiorą więcej niż 24 punkty, nie tylko będą zmuszeni do zdania dodatkowego egzaminu ale również do przejścia badań psychologicznych. Nowością jest rejestrowanie przez policję wszystkich wykroczeń kierowców, także tych, za które nie przyznaje się karnych punktów. Ich rejestracja ma ułatwić m.in. ocenę postawy kierowcy na drodze.
Nieznajomość nowego prawa nie będzie żadną wymówką. Policjanci nie będą stosować taryfy ulgowej. A mogą nas ukarać za jedno wykroczenie mandatem do 500 zł, a za dwa lub więcej popełnione jednocześnie - nawet tysiącem złotych. Jedźmy zatem w nowym roku po nowemu, czyli zgodnie z przepisami i bezpiecznie.

Wprowadzono kontrolę wytwarzania i dystrybucji tablic rejestracyjnych oraz procedury wydawania przez wojewodę zezwolenia na ich produkcję.
Umożliwiono ponowną rejestrację pojazdu już wyrejestrowanego z powodu kasacji, jeżeli jest to pojazd, który ma co najmniej 25 lat, nie jest produkowany od 15 lat i został uznany przez rzeczoznawcę za unikatowy lub o szczególnym znaczeniu dla udokumentowania historii motoryzacji.
Zlikwidowano rejonizację badań technicznych pojazdów. Można je teraz wykonywać w dowolnej stacji na terenie całego kraju.
Wprowadzono możliwość usunięcia z drogi przez straż gminną lub policję na koszt właściciela pojazdu bez tablic rejestracyjnych lub pojazdu, którego stan wskazuje, że nie jest używany. Ponadto wprowadzono możliwość przejęcia na rzecz skarbu państwa lub gminy pojazdów, które nie zostały odebrane w ciągu sześciu miesięcy od dnia usunięcia.
Wprowadzono zakaz dokonywania zmian konstrukcyjnych zmieniających rodzaj pojazdu oraz zakaz wymiany nadwozia, podwozia lub ramy (co ma zapobiec m.in. obchodzeniu zakazu rejestracji składaków).

Niepełnosprawni i badania

Osoby niepełnosprawne i kierujące pojazdem przewożącym niepełnosprawnych mogą zatrzymywać się i parkować w miejscach oznaczonych znakiem zakazu ruchu lub postoju, pod warunkiem posiadania odpowiedniej karty parkingowej.
Wprowadzono dodatkowe badania psychologiczne dla posiadaczy świadectw kwalifikacyjnych (muszą je posiadać m.in. kierowcy przewożący materiały niebezpieczne), w wieku 55 lat oraz dla osób, które zebrały 24 punkty karne i zatrzymanych za jazdę w stanie nietrzeźwym.
Wprowadzono obowiązek opłacania przez pracodawców kosztów badań zatrudnionych przez nich kierowców.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24