Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od strony Rzeszowa w Tyczynie powstanie nowa obwodnica za około 22 mln zł

Józef Lonczak
Józef Lonczak
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Krzysztof Kapica
Na Podkarpaciu obwodnice powstają jak grzyby po deszczu. To wszystko dzięki rządowym programom, a także aktywności samorządowców i parlamentarzystów. Nasz region tuż przed świętami otrzymał łącznie 150 mln zł na dofinansowanie trzech obwodnic: Łańcuta, Leska i Tyczyna.

Spośród tych trzech arterii, nowa droga obwodowa Tyczyna liczyć ma 1,5 km, ale interesują się nią mieszkańcy Rzeszowa oraz gmin leżących w kierunku południowym m.in.: Hyżne, Dynów, Jawornik Polski, czy Dubiecko, bo na niej tworzą się duże korki.

Szybciej do Hyżnego i Dynowa

- Dla układu komunikacyjnego miasta Rzeszowa obwodnica Tyczyna jest bardzo ważna, ponieważ płynność ruchu przez Tyczyn determinuje przepustowość ważnej arterii Rzeszowa, czyli Alei generała Sikorskiego i drogi wojewódzkiej 878. Od dawna wyczekiwaliśmy tej inwestycji, bo chodzi o to, aby ta arteria płynnie wyprowadzała ruch ze stolicy Podkarpacia i właśnie ta obwodnica, ma zapewnić mieszkańcom Tyczyna i okolic poprawę warunków komunikacyjnych - podkreślał Andrzej Szlachta, poseł na Sejm RP. - Również bardzo ważna dla mieszkańców Rzeszowa jest znacznie kosztowniejsza inwestycja drogowa, to jest budowa południowej obwodnicy Rzeszowa, która niestety znowu się opóźnia, a szkoda - ubolewa.

Od strony Rzeszowa w Tyczynie powstanie nowa obwodnica za około 22 mln zł
Oprac. Darek Szwed

15,7 mln zł dofinansowania

Budowa obwodnicy Tyczyna w ciągu drogi wojewódzkiej 878 ma kosztować według wstępnych szacunków ok. 22 miliony (do 22 400 000 zł), w tym dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg zostało zapewnione na poziomie 15,68 mln zł.

Początkowo były rozważane dwa warianty usprawnienia przejazdu z Rzeszowa przez Tyczyn na południe regionu tj. budowa nowej obwodnicy lub modernizacja DW 787 „po istniejącym śladzie”.

- W przypadku Tyczyna zwyciężyła koncepcja zbudowania fragmentu drogi wojewódzkiej „po nowym śladzie”. Jest to lepsze rozwiązanie, bo nowa obwodnica zapewnia większe bezpieczeństwo ruchu - wyjaśnia Wojciech Buczak, z-ca dyrektora ds. przygotowania inwestycji w Podkarpackim Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie.

Przeciwnicy koncepcji nowej obwodnicy wskazywali, że jej zbudowanie przy rzece Strug może spowodować większe zagrożenie powodziowe.

- Jednak przeprowadzone dokładne wyliczenia, nie tylko nasze, wykluczają przypuszczenie, że zbudowanie nasypu nowej drogi przyczyni się do zwiększenia poziomu wód zalewowych w Tyczynie. Ponadto, nasze rzetelne przygotowanie tej inwestycji przyspieszyło decyzję o regulacji Strugu w Tyczynie - mówi Wojciech Buczak.

Uzyskanie ZRID (zgody na realizację inwestycji drogowej) planowane jest w II - III kwartale 2022 r. Natomiast zakładany okres realizacji robót to lata 2022 – 2026. Ma ona liczyć 1,5 km długości i być jednojezdniową droga klasy G (główna), z dwoma pasami o szerokości 3,5 m, plus ścieżka rowerowa.

Początek obwodnicy jadąc drogą wojewódzką 878 od Rzeszowa, zaplanowano na rondzie z ul. Orkana. Obwodnica ma się kończyć na skrzyżowaniu z ul. Mokra Strona (od strony Kielnarowej).

- Zbudowane zostaną dwa mosty, mniejszy przez Hermanówkę i większy - przez Strug i nad ul. Wyzwolenia. Obwodnica odciąży centrum Tyczyna od ruchu pojazdów ciężarowych i osobowych, zwiększy przepustowość, a istniejący fragment DW 878 stanie się lokalną drogą dojazdową - dodaje Wojciech Buczak.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24