Świetna wiadomość dla kierowców poruszających się drogą Via Carpatia. Odcinek S19 Sokołów Małopolski – Jasionka zyska dodatkowy pas ruchu

Konrad Karaś
Konrad Karaś
O rozbudowie odcinka S19 z Sokołowa Młp. do Jasionki do 4 pasów poinformowali we środę wiceminister infrastruktury Rafał Weber (w środku), europoseł Tomasz Poręba (z lewej) oraz dyr. GDDKiA w Rzeszowie Bogdan Tarnawski
O rozbudowie odcinka S19 z Sokołowa Młp. do Jasionki do 4 pasów poinformowali we środę wiceminister infrastruktury Rafał Weber (w środku), europoseł Tomasz Poręba (z lewej) oraz dyr. GDDKiA w Rzeszowie Bogdan Tarnawski GDDKiA
Udostępnij:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie uzyskała decyzję środowiskową dla rozbudowy 14-kilometrowego odcinka Via Carpatii z węzła Sokołów Małopolski Północ do węzła Jasionka. W najbliższych latach zostanie tam dobudowana - w obu kierunkach - druga jezdnia. Ogłoszenie przetargu na zaprojektowanie i budowę dodatkowego pasa ruchu nastąpi na początku 2022 roku.

Obecnie na tym odcinku S19 posiada trzypasmową jezdnię bez pasa rozdziału kierunków jazdy. Po rozbudowie, będzie miała do dyspozycji dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, pas awaryjny o szerokości 2,5 m oraz pobocza. Inwestycja będzie realizowana na terenie powiatu rzeszowskiego (gmina Sokołów Małopolski i gmina Trzebownisko) i łańcuckiego (gmina Czarna), w bezpośrednim sąsiedztwie już istniejącej, pierwszej jezdni drogi ekspresowej.

Świetna wiadomość dla kierowców poruszających się drogą Via Carpatia. Odcinek S19 Sokołów Małopolski – Jasionka zyska dodatkowy pas ruchu
GDDKiA

Jak podkreślił podczas konferencji prasowej w GDDKiA wiceminister infrastruktury Rafał Weber, podstawowym celem inwestycji jest zapewnienie na całej trasie Via Carpatia w Polsce przekroju o minimalnych parametrach 2+2 (dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu), a także likwidacja tzw. wąskiego gardła, powodującego utrudnienia w ruchu tranzytowym na międzynarodowym szlaku komunikacyjnym.

- Podjęliśmy decyzję, aby naprawić błąd naszych poprzedników i dobudować drugą jezdnię, która sprawi, że przejazd Via Carpatią będzie dużo bezpieczniejszy, swobodniejszy i bardziej komfortowy – mówił Rafał Weber.

Wiceminister infrastruktury Rafał Weber
Wiceminister infrastruktury Rafał Weber Barbara Galas

Oprócz dobudowy drugiej jezdni zakres prac na odcinku S19 z Sokołowa Młp. do Jasionki obejmie m.in.: dostosowanie istniejących obiektów inżynierskich, urządzeń BRD i urządzeń ochrony środowiska, a także przebudowę kolidujących dróg poprzecznych, cieków oraz przebudowę i budowę infrastruktury technicznej.

- Pamiętam jak w 2018 roku podczas jednej z konferencji mówiliśmy o tym bardzo niebezpiecznym i wypadkogennym przewężeniu. Obiecaliśmy wtedy, że zrobimy wszystko, aby wybudować ten drugi pas i zlikwidować zwężenie. Dziś decyzja jest na stole. Rozpocznie się inwestycja. W kolejnych latach cała Via Carpatia będzie przejezdna dwoma pasami – nie ukrywał zadowolenia europoseł Tomasz Poręba z Prawa i Sprawiedliwości.

Europoseł Tomasz Poręba
Europoseł Tomasz Poręba Barbara Galas

Ogłoszenie przetargu na realizację zadania w formule Projektuj i buduj nastąpi w I kwartale 2022 r. Prace budowlane zaplanowano na okres II kwartał 2024 r. – III kwartał 2026 r.

Niebezpieczne zwężenie

Dzięki rozbudowie odcinka S19 z Sokołowa Młp. do Jasionki będzie możliwość zwiększenia prędkości jazdy oraz zwiększenia bezpieczeństwa ruchu co przełoży się na mniejszą ilość wypadków.

- W ostatnich miesiącach dochodziło na tym odcinku do wielu wypadków drogowych, również śmiertelnych. GDDKiA w Rzeszowie na wniosek policji wprowadziła tam ograniczenie prędkościowe do 80 km/h. Droga jest odgrodzona od siebie słupkami – przypomniał w środę wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Joanna Rarus, rzecznik prasowy GDDKiA w Rzeszowie przekazała Nowinom, że przed zamontowaniem słupków rozdzielających kierunki ruchu miały miejsce 4 wypadki drogowe ze skutkiem śmiertelnym, w wyniku których śmierć poniosło 7 osób.

- Miało miejsce tez kilka wypadków, w których uczestnicy doznali obrażeń ciała. Przyczyną wypadków było zjechanie na pas ruchu dla kierunku przeciwnego. Jednak od momentu zamontowania słupków nie odnotowano wypadków ze skutkiem śmiertelnym – powiedziała Joanna Rarus.

Via Carpatia rośnie w oczach

Droga ekspresowa S19 to element międzynarodowego szlaku Via Carpatia, łączącego Europę Północną i Południową. W Polsce trasa ta będzie miała ponad 700 km długości i przebiegać będzie przez województwa podlaskie, mazowieckie, lubelskie i podkarpackie. Na Podkarpaciu będzie miała docelowo długość ok. 169 km.

W województwie podkarpackim kierowcy mają do dyspozycji prawie 76 kilometrów szlaku Via Carpatia. Pomiędzy Rzeszowem a granicą województw podkarpackiego i lubelskiego w budowie pozostał tylko jeden odcinek: Zdziary - Rudnik nad Sanem.

Stan realizacji S19 w woj. podkarpackim:  

  • 75,7 km - oddane do ruchu (odcinki: Lasy Janowskie - Zdziary, Rudnik nad Sanem - Rzeszów Południe),
  • 38,9 km - w realizacji (w budowie: Zdziary - Rudnik nad Sanem, w realizacji systemem Projektuj i buduj: Rzeszów Południe - Babica, Iskrzynia - Miejsce Piastowe i Miejsce Piastowe - Dukla),
  • 53,9 km - w przygotowaniu (na etapie przetargu: Babica - Jawornik i Dukla - Barwinek, na etapie realizacji Koncepcji programowej: Jawornik - Lutcza, Lutcza - Domaradz, Domaradz - Iskrzynia).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
2 1 powstało bo miało być tanio.

Finalnie będzie 2x drożej.
G
Gość
No i po co?

To swietny temperujący czy nawet eliminuuący kierowców z ciężką nogą w postaci mandatów i zatrzymania prawa jazdy.

A ponadto "reklama" rządów PO

Pieniądze lepiej przeznaczyć na budowę innych dróg na podkarpaciu, ponieważ w zasadzie to JUŻ POWINNY startować przetargi na S74
G
Gość
29 grudnia, 15:53, Drajwer:

Mnie ciekawi,kto zaprojektował i dopuścił do realizacji taki wąski odcinek?Podejrzewam,że zostało to zrobione jeszcze za rządów PO.Czyżby jej zemsta na Podkarpaciu jako bastionie PiSu?

29 grudnia, 17:27, Odp:

To było za PiS.

Mylisz się. Drogę oddano za PiS, ale wszystkie procedury dotyczące budowy rozpoczęły się za rządów PO(budowa również) https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/pl/a/12708/Kontynuacja-projektowania-i-budowa-drogi-ekspresowej-S-19-na-odcinku-wezel-Sokolow-Malopolski-Polnoc-bez-wezla-Stobierna

o
olo
Przeprojektowanie tego odcinka S19 z dwóch pasów w każdą stronę na "2 1" nastąpiło za rządów PO z PSL, kilka miesięcy po tym gdy Polsce przyznano organizacje Euro 2012.
N
Neo
Dziwne aby to zostalo. Na całej tej trasie takie wąskie gardło. Wogole co za dureń do czegoś takiego kiedyś dopuścił?! To coś te 2 1 to najlepsza droga na czołowe zdarzenie. I jeszcze coś takiego mogło mieć miano drogi expresowej...... Takie rzeczy to chyba tylko w Polsce i krajach 3go świata gdzie nie dba się o zdrowie i życie ludzi. Gdzie pieniądze koszty są ważniejsze niż śmierć małych dzieci później w wypadkach.
O
Odp
Dziwne aby to zostalo. Dzoene
D
Drajwer
Mnie ciekawi,kto zaprojektował i dopuścił do realizacji taki wąski odcinek?Podejrzewam,że zostało to zrobione jeszcze za rządów PO.Czyżby jej zemsta na Podkarpaciu jako bastionie PiSu?
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie