Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pasażerowie MKS Rzeszów: Nowoczesny system nie działa

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Autobusy MKS, zanim wyjechały na ulice przez wiele miesięcy stały w bazie przy al. Wyzwolenia.
Autobusy MKS, zanim wyjechały na ulice przez wiele miesięcy stały w bazie przy al. Wyzwolenia. Krzysztof Łokaj
Mieszkańcy gmin Krasne, Trzebownisko, Głogów Młp., Boguchwała i Chmielnik mają zastrzeżenia do związku PKS, który za unijne pieniądze rozbudowuje komunikację w ich rejonie. Twierdzą, że część z inwestycji, na które wzięto dotację nie funkcjonuje.

Związek Gmin Podkarpacka Komunikacja Samochodowa powstał jako alternatywa dla MPK Rzeszów. Wójtowie i burmistrzowie podrzeszowskich gmin w ten sposób uruchomili własną komunikację – MKS, która kursuje między ich miejscowościami a Rzeszowem. Związek otrzymał potężną unijną dotację, za którą kupił nowe autobusy i miał zbudować infrastrukturę poprawiająca komfort podróżowania.

Autobusy na ulice wyjechały z dużym opóźnieniem, wcześniej przez wiele miesięcy stały bezużytecznie w bazie PKS. Teraz mieszkańcy podrzeszowskich gmin skarżą się na kolejne problemy. - Chodzi o przetarg, który został rozstrzygnięty 7 czerwca 2019 roku. Za blisko 3 mln zł ZG PKS kupił system, którego do tej pory nie wdrożył. Jako mieszkańcy pytamy, bo mamy do tego prawo, gdyż wydane na ten cel pieniądze to pieniądze publiczne również mieszkańców związku gmin. Związek gmin wziął również na tę inwestycję kredyt, który przez 10 lat mieszkańcy muszą spłacać – czytamy w liście do redakcji. Mieszkańcy wskazują, że zadania zawarte w specyfikacji przetargu do dzisiaj są niezrealizowane.

- Nie powstała na przykład aplikacja na smartfony pasażerów, która miała zawierać mapy z przystankami oraz położeniem autobusów w trasie, które są wyposażone w moduły GPS. Aplikacja miała zapewnić także możliwość planowania trasy i zakup biletów. Drugi brak to system głosowych zapowiedzi odjazdów, przyjazdów i spóźnień, który miał powstać na dworcu przy ul. Grottgera w Rzeszowie. Nie działa. Poza tym każdy nowo zakupiony autobus jest w środku wyposażony w 3 sztuki wyświetlaczy LCD, które powinny pokazywać przystanki autobusowe, aby ułatwić podróż pasażerom. Do dnia dzisiejszego te wyświetlacze świecą puste. Nie funkcjonuje także system zapowiedzi głosowych przystanków. Dlaczego? Nie wiadomo – skarżą się mieszkańcy. I pytają, skąd te braki i co się stało z pieniędzmi, które związek otrzymał w formie dotacji z urzędu marszałkowskiego.

Pasażerowie Międzygminnej Komunikacji Samochodowej korzystają już z pierwszej partii nowych autobusów zamówionych przez podrzeszowskiego przewoźnika. To 10-metrowe Iveco.Przetarg na zakup 54 pojazdów był podzielony na trzy części. W pierwszej i drugiej, która dotyczy zakupu 25 i 14 autobusów długich na 10 metrów najlepszą ofertę złożyła firma ABP Bus & Coach ze Słupska, która zaoferowała pojazdy marki Iveco. W pokonanym polu zostawiła sanocki Autosan.

MKS Rzeszów ma nowe autobusy. Zobacz, jak wyglądają [ZDJĘCIA]

O wyjaśnienie sprawy poprosiliśmy Związek Gmin PKS. Jego zarząd odpowiada, że funkcjonowanie zadania „Wdrożenie oraz integracja systemu transportowego Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego”, którego System Informacji Pasażerskiej jest jedynie elementem, zostało zakłócone przez ograniczenia i zmiany w rozkładach jazdy spowodowane stanem epidemii.

- Niemniej pozostałe elementy wchodzące w skład zadania np. bileterki, infokioski, tablice w autobusach czy na dworcach są sprawne, nie licząc sporadycznych awarii, które są naprawiane w ramach gwarancji. Trwające zmiany w rozkładach jazdy wynikające z zawieszenia zajęć szkolnych oraz zamknięcia części obiektów handlowych, modyfikacje tras linii oraz zmiany nazw przystanków powodują również pewne utrudnienia z wygłaszaniem czy wyświetlaniem rzetelnych informacji, dlatego też, nie chcąc wprowadzać w błąd pasażerów, modyfikujemy pewne funkcjonalności wcześniej dokładnie je testując. Chcielibyśmy podkreślić, że Związek, jako organizator transportu prowadzi czynności kontrolne oraz nadzór nad realizacją przewozów przez operatora. Podejmiemy weryfikację podanego zgłoszenia – czytamy w stanowisku ZG PKS.

O sprawdzenie skarg pasażerów poprosiliśmy także Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego.

- PKS został poproszony przez Departament Wdrażania Projektów Infrastrukturalnych o wyjaśnienia w związku z publikacją i uwagami pasażera. Związek przysłał obszerne wyjaśnienia, podparte dokumentacją zdjęciową. W świetle otrzymanej od beneficjenta odpowiedzi i załączonych fotografii podniesione zarzuty dotyczące elementów systemu transportowego nie znajdują potwierdzenia – mówi Tomasz Leyko, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24