Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Takich benefitów oczekują pracownicy. Pakiety opieki zdrowotnej i ubezpieczenie na życie to już standard. Pracownicy oczekują czegoś więcej

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
W ostatnich latach pozmieniały się oczekiwania pracowników co do benefitów, jakie może zaoferować im pracodawca.
W ostatnich latach pozmieniały się oczekiwania pracowników co do benefitów, jakie może zaoferować im pracodawca. unsplash
Benefity dla pracowników są czymś, co może przyciągnąć do firmy największe talenty. Aby jednak skutecznie to zrobić, najpierw trzeba zaproponować takie benefity, które będą atrakcyjne. Okazuje się, że opieka zdrowotna i ubezpieczenie na życie nie są tak zachęcające i nęcące, jak niegdyś. Jakich świadczeń i benefitów pozapłacowych oczekują pracownicy?

Spis treści

Świadczenia pracownicze – które z nich są najatrakcyjniejsze dla potencjalnych kandydatów i pracowników?

Do niedawna najpopularniejszymi świadczeniami, jakie oferowali pracodawcy były prywatna opieka zdrowotna i ubezpieczenie na życie. Trzeba przyznać, że możliwość korzystania dla wielu z nas z takich usług oznaczało możliwość omijania długich kolejek do lekarza.

Okazuje się, że pandemia, wojna i inflacja pozmieniały nieco te potrzeby i hierarchię benefitów, jakie chcieliby otrzymywać pracownicy.

W ogłoszeniach o pracę na benefity zwraca uwagę już aż 75% osób. Na znaczeniu zyskały te, które dają poczucie bezpieczeństwa, wspierają ideę work-life balance oraz odciążają domowy budżet.

Specjaliści z HR – jak mogą zachęcić nowych kandydatów do pracy?

W 2021 roku dla 71% badanych firm głównym celem było pozyskanie pracowników, w 2023 roku natomiast najważniejszym obszarem działań HR stało się ich utrzymanie (62% wskazań) – wynika z badania „Zmiany w polskim HR okiem HR-owców”.

- Firmy chcąc przyciągnąć najlepsze talenty, powinny proponować nie tylko atrakcyjne wynagrodzenie, ale także podchodzić innowacyjnie do zapewnienia przyjaznego środowiska pracy, zwiększenia równowagi między życiem prywatnym, a zawodowym oraz do świadczeń pozapłacowych. Warto jednak pamiętać, aby takie benefity odzwierciedlały potrzeby pracowników i były dostosowane do ich planów rozwoju – mówi Dorota Góral, specjalistka ds. rekrutacji w firmie handlowej Foodcom S.A.

Benefity, których oczekują pracownicy. Co można zaproponować zatrudnionym?

Z „Raportu benefitów pracowniczych 2023”, przygotowanym przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Enter The Code, wynika 75% zatrudnionych zwraca uwagę na benefity w ogłoszeniach, a aż 40% respondentów byłaby skłonna zmienić pracę tylko ze względu na ich lepszą ofertę w innym miejscu.

Ponadto benefity takie jak ubezpieczenie na życie czy pakiety opieki zdrowotnej, pracownicy zaczęli traktować jako standard (odpowiednio 55% i 45%).

Benefity związane z ochroną zdrowia były najbardziej pożądane podczas pandemii. Jak wynika z „Barometru Polskiego Rynku Pracy” - jednak obecnie większość zatrudnionych, jako większą korzyść wybrałoby:

  • podwyżkę wynagrodzenia (73%),
  • premię finansową (63%.),
  • 4-dniowy tydzień pracy (33%).

Na kolejnych miejscach znalazły się dodatki do pensji, wpływające na obniżenie kosztów życia tj.

  • dofinansowanie dojazdów do pracy (29%),
  • darmowe wyżywienie w pracy (25%).

Następne pięć miejsc należy natomiast do obszarów związanych z ideą work-life balance tj.: dodatkowe dni wolne, pracę zdalną 2-3 dni w tygodniu, dofinansowanie do zdalnych form rozrywki, wsparcie finansowe pasji czy nielimitowanych dni urlopowych.

Czy wszyscy pracownicy mogą liczyć na benefity w pracy?

„Barometr Polskiego Rynku Pracy” pokazuje, że benefity otrzymuje zaledwie 30% pracowników. Połowa z nich dostaje bony i rabaty na produkty (52%), na drugim miejscu (45%) znajduje się prywatna opieka medyczna, niewiele mniej osób otrzymuje natomiast paczki świąteczne (44%).

Jednak są to standardowe benefity i nie są już traktowane przez kandydatów jako czynnik motywujący do przyjęcia oferty pracy.

- Pracownicy coraz częściej stawiają na rozwój zawodowy i oczekują pracy wykonywanej na elastycznych warunkach, dającej poczucie sensu. Dlatego w Foodcom poza benefitami takimi jak opieka medyczna, karta sportowa czy lekcje językowe z nativem, stawiamy na to, aby każdy czuł się włączony w życie firmy i miał realny wpływ na podejmowane decyzje biznesowe – dodaje Dorota Góral.

Pracownik, który może się rozwijać - odczuwa większą satysfakcję z pracy, co z kolei wpływa na rosnące zaangażowanie nie tylko w wykonywane zadania, ale także we współtworzenie kultury przedsiębiorstwa.

Tegoroczne Badanie Deloitte Global Human Capital Trends wykazuje, że firmy, które angażują swoich pracowników w proces twórczy, doświadczają korzyści w postaci 1,8-krotnie większej szansy na silne zaangażowanie pracowników, 2-krotnie większej szansy na wprowadzanie innowacji oraz 1,6-krotnie większej zdolności do przewidywania i skutecznego reagowania na zmiany.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Takich benefitów oczekują pracownicy. Pakiety opieki zdrowotnej i ubezpieczenie na życie to już standard. Pracownicy oczekują czegoś więcej - Strefa Biznesu

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24