Pierwszą część obwodnicy Sanoka drogowcy oddali do ruchu na początku lutego. Trasa ma 6,7 km długości. Prowadzi od skrzyżowania drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (droga krajowa nr 28), do istniejącej drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego).
W tym miejscu rozpocznie się druga część obwodnicy Sanoka, na którą przetarg zostanie ogłoszony w czwartym kwartale przyszłego roku. Jak informuje GDDKiA, dla inwestycji została już wydana decyzja środowiskowa.
- Celem tej inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum Sanoka. Poprawi to poziom bezpieczeństwa mieszkańców, odciąży układ komunikacyjny oraz zwiększy przepustowość dróg. Nowa trasa poprawi dostępność komunikacyjną i ułatwi wyjazd w kierunku Przemyśla
– przekonują w Ministerstwie Infrastruktury.
Na Podkarpaciu nie tylko Sanok
Obwodnica Sanoka powinna powstać do 2025 roku. Pozostałe podkarpackie miasta, które ujęto w rządowym programie to:
- Brzostek i Kołaczyce,
- Kolbuszowa,
- Jasło,
- Miejsce Piastowe,
- Nowa Dęba,
- Pilzno
- i Przemyśl
.
Np. dla Jasła fachowcy pracują już nad wyborem najlepszych wariantów przebiegu drogi. Obwodnica będzie elementem większego zadania, związanego z poprawą przepustowości drogi krajowej nr 73 między Pilznem a Jasłem. Przetarg na wykonawcę dla obwodnicy Brzostka i Kołaczyc w ciągu drogi krajowej nr 73 oraz dla Pilzna zaplanowano na 2022 rok. Dla Kolbuszowej, Nowej Dęby, Przemyśla i Miejsca Piastowego przetargi mają ruszyć w 2024 roku.
W Kolbuszowej o obwodnicę starają się 20 lat
Jan Zuba, burmistrz Kolbuszowej zwraca uwagę, że o wybudowanie obwodnicy gmina starała się od 20 lat.
- W tym czasie powstały dwie obwodnice w ciągu dróg wojewódzkich, ale na tą najważniejszą, w ciągu drogi krajowej wciąż trzeba było czekać. A to tą drogą w ciągu doby przejeżdża przez nasze miasto ponad 15 tysięcy samochodów. Droga krajowa przez naszą gminę biegnie na odcinku 15 kilometrów - mówi burmistrz Zuba.
Jego zdaniem wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza Kolbuszową to same korzyści.
- Poprawi się poziom bezpieczeństwa mieszkańców tych miejscowości. Zyska środowisko naturalne, właściciele działek przy drodze będą mogli zbudować nowe włączenia do niej. Teraz to niemożliwe, bo ze względu na zbyt duży ruch przepisy na to nie pozwalają – mówi Jan Zuba.
100 obwodnic do 2030 roku
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, wybór tych zadań został dokładnie przemyślany. Wybrano obwodnice dla miejscowości, gdzie ruch jest najbardziej uciążliwy i przyczynia się do wzrostu liczby wypadków.
- Ruch pojazdów przez środek miejscowości i uciążliwości z tym związane: korki, zanieczyszczenie powietrza, hałas, to codzienność wielu Polaków. Aby zwiększył się komfort życia mieszkańców zatłoczonych dziś miast i miasteczek, wybudujemy w ciągu 10 lat 100 obwodnic, które wyprowadzą ruch tranzytowy poza tereny zabudowane i przyczynią się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
100 obwodnic ma powstać w latach 2020-2030, a wartość ich budowy wstępnie szacuje się na około 28 miliardów złotych. Pieniądze będą pochodzić z Krajowego Funduszu Drogowego. Zasilają go m.in. wpływy z opłaty paliwowej, elektronicznego systemu poboru opłat, oraz unijnych dotacji.
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Ewa Demarczyk okradziona po śmierci? Znamy wyrok w głośnej sprawie
- Tak Krupińska wyglądała, zanim została sławna. Na tych zdjęciach trudno ją rozpoznać?
- Krychowiak zjadł fikuśnego gołąbka za 800 złotych! Polskie mu nie smakują?
- 50-letnia Kasia Kowalska pokazała wdzięki w odważnej mini. Zbieramy szczęki z podłogi