PKP Cargo przejęło fabrykę wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej. Mieszkańcy liczą na nowe miejsca pracy

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Wielu byłych pracowników Fabryki Wagonów w Gniewczynie liczy, że już wkrótce będzie mogło wrócić do swojego zakładu.
Wielu byłych pracowników Fabryki Wagonów w Gniewczynie liczy, że już wkrótce będzie mogło wrócić do swojego zakładu. Krzysztof Kapica
- Na tę wiadomość czekaliśmy od wielu lat. Wreszcie ją usłyszeliśmy. Radość jest przeogromna - mówi Nowinom Ryszard Jędruch, wójt gminy Tryńcza. W środę PKP Cargo podało informację, że zawarło umowę z Forespo Poland przenoszącą własność nieruchomości i ruchomości w Gniewczynie Łańcuckiej, po dawnej fabryce wagonów, za 7,38 mln euro brutto.

- Na tę wiadomość czekaliśmy od wielu lat. Wreszcie ją usłyszeliśmy. Radość jest przeogromna - mówi Nowinom Ryszard Jędruch, wójt gminy Tryńcza.

W środę PKP Cargo podało informację, że zawarło umowę z Forespo Poland przenoszącą własność nieruchomości i ruchomości w Gniewczynie Łańcuckiej, po dawnej fabryce wagonów, za 7,38 mln euro brutto.

Jak już informowaliśmy, w środę PKP Cargo podpisało w środę umowę o przejęciu dawnej fabryki wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej. Tym samym zakończyły się wieloletnie starania o przejęcie od Słowaków dawnej polskiej fabryki wagonów, która kilka lat temu zakończyła produkcję, a w 2015 r. została zlikwidowana.

PKP CARGO kupiło dawną Fabrykę Wagonów w Gniewczynie.

PKP CARGO kupiło dawną Fabrykę Wagonów w Gniewczynie

Fabryka w Gniewczynie Łańcuckiej przejęta. Będą nowe miejsca pracy?

- Do tej pory cały czas tylko mówiło się o reaktywacji dawnej fabryki wagonów w Gniewczynie, jednak w środę podana została konkretna informacja. Radość jest przeogromna. Nas samorządowców, ale również mieszkańców, zwłaszcza tych, którzy pracowali w tym zakładzie. Wielu z nich dzwoni i dopytuje, kiedy będą zatrudniać, bo oni są gotowi wrócić - mówi Ryszard Jędruch, wójt gminy Tryńcza, na której terenie znajduje się fabryka.

W czwartek, po publikacji w "Nowinach" o przejęciu przez PKP Cargo gniewczyńskiej fabryki, także do naszej redakcji dzwoniło kilka osób, które chciały się dowiedzieć więcej szczegółów.

- Jak wielu kolegów straciłem pracę w ostatnim okresie funkcjonowania fabryki. Mnie się poszczęściło, bo jako spawacz szybko znalazłem nową robotę w Niemczech. Wielu moich kolegów też wyjechało za granicę. Jednak teraz chcieliby wrócić o ile będzie do czego - mówi mieszkaniec gminy Tryńcza. Obecnie jest w Niemczech, o wykupie fabryki przeczytał na naszym portalu nowiny24.pl.

- Codzienna praca po 10 do 12 godzin. Po pracy piwo z kolegami, odsypiania i na drugi dzień to samo. Z dala od domu, od rodziny. Z dziećmi widują się raz na pół roku. Po kilku latach stać wyremontowałem dom, kupiłem fajny samochód, ale jednak wolałbym pracę na miejscu, blisko rodziny. W takiej sytuacji jest więcej kolegów - mówi inny były pracownik fabryki.

Zatrudnieniem w reaktywowanej fabryce zainteresowanych jest o wiele więcej jej byłych pracowników.

- Do pracy w fabryce dojeżdżały osoby z całego powiatu przeworskiego, ale również sąsiednich. Dawniej zatrudnienie w tym zakładzie było czymś nobilitującym - twierdzi wójt Jędruch.

- To dla nas bardzo ważny dzień – mówił Czesław Warsewicz prezes PKP CARGO podczas podpisania umowy na nabycie terenu pod budowę wagonów w Gniewczynie. - Starania o przejęcie tej dawnej fabryki rozpoczęliśmy jeszcze w 2019 roku i teraz kończymy ten skomplikowany pod względem prawnym proces - dodał.

Fabryka Wagonów w Gniewczynie Łańcuckiej znów w polskich rękach. Szczegóły pod koniec miesiąca

Umowa pozwala na rozpoczęcie przygotowań do wznowienia produkcji wagonów towarowych na Podkarpaciu. Obecnie PKP CARGO negocjuje umowę o współpracy technologicznej z Wagonami Świdnica - spółką należącą do amerykańskiej Grupy Greenbrier.

Dla PKP Cargo przejęcie takiej fabryki to dobry interes. Średni wiek wagonów w tej firmie to kilkadziesiąt lat. Wkrótce będą musiały być wymieniane na nowe, tańsze w utrzymaniu. Kiedy znane będą szczegóły dotyczące np. zatrudnienia?

- Na razie za wcześnie o tym mówić. Jednak jeżeli nowe wagony mają być produkowane na przełomie 2022 i 2023 roku, to zatrudnienie powinno zacząć się w przyszłym roku. Pod koniec października podamy szczegóły inwestycji - mówi Nowinom Krzysztof Losz, rzecznik PKP Cargo.

Fabryka w Gniewczynie Łańcuckiej powstała jeszcze w latach 50-tych XX wieku. Przez wiele lat funkcjonowała w strukturach PKP jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego. W latach 90. ZNTK trafiły do Programu Powszechnej Prywatyzacji i były zarządzane przez jeden z Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.

Zakład stopniowo jednak tracił miejsce na rynku, a późniejsza kontrola NIK wykazała, że w czasach NFI fabryka była źle zarządzana, co spowodowało pogorszenie jej sytuacji ekonomicznej. W 2001 roku NFI sprzedał fabrykę inwestorowi ze Słowacji, ale to nie uratowało zakładu. W 2014 r. ogłoszono upadłość firmy, a w 2015 r. została podjęta decyzja o likwidacji Fabryki Wagonów Gniewczyna.

Polecamy:

Były poseł PO przechodzi do Hołowni

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
PISoBOLSZEWICKIE sługusy Putina będą mieli kolejny żer.
Dodaj ogłoszenie