Prawie 3000 osób podpisało się pod petycją w sprawie ratowania mostu kolejowego w Przemyślu

Norbert Ziętal
Norbert Ziętal
Już ponad 2500 osób podpisało się pod petycją o zachowanie w całości starego mostu kolejowego w Przemyślu.
Już ponad 2500 osób podpisało się pod petycją o zachowanie w całości starego mostu kolejowego w Przemyślu. Norbert Ziętal
Już prawie 3000 osób podpisało się pod petycją do PKP Polskie Linie Kolejowe w sprawie mostu kolejowego w Przemyślu. Inicjatorzy akcji, osoby prywatne i przedstawiciele różnych stowarzyszeń, domagają się, aby po wybudowaniu nowego mostu, stary pozostał w całości na swoim miejscu.

Już prawie 3000 osób podpisało się pod petycją dotyczącą ratowania przed zniszczeniem kolejowego mostu nad Sanem w Przemyślu. Petycja jest skierowana do PKP Polskie Linie Kolejowe, Zakład Linii Kolejowych w Rzeszowie.

Inicjatorzy petycji to przedstawiciele różnych organizacji społecznych działających w Przemyślu oraz indywidualni mieszkańcy tego miasta. Chodzi o stary most kolejowy nad Sanem, w centrum Przemyśla. W najbliższych latach PKP wybudują w tym miejscu nowy most, o nowocześniejszej konstrukcji. Właśnie zakończyło się przyjmowanie ofert przetargowych na zaprojektowanie przebudowy mostu i jej wykonania. Wpłynęło pięć propozycji.

Co ze starym mostem kolejowym w Przemyślu

Co ze starym mostem? Most podzielony jest na dwie części. Niższa, zabytkowa, wybudowana jeszcze przez zaborcę austriackiego, ma zostać zachowana i pełnić rolę ścieżki pieszo-rowerowej. Wyższa część, wybudowana przez Sowietów, ma zostać zdemontowana. Nie wiadomo, co się z nią stanie.

Inicjatorzy akcji ratowania mostu kolejowego chcą, aby pozostał on w całości, jako świadek burzliwej historii Przemyśla. Według nich mógłby on pełnić funkcję muzealną, komunikacyjną i rekreacyjną. Jedna część byłaby kładką pieszo-rowerową, druga natomiast pełniła rolę oryginalnego muzeum, miejsca wystaw itp. Niedawno społecznicy zyskali poparcie dyrektora Muzeum Narodowego Ziemi Przemyskiej.

- Dyrektor MNZP chce w ten projekt wejść, chce przejąć most na stan muzeum i starać się o pieniądze na organizację tam muzeum

— twierdzi Błażej Wilk, jeden z inicjatorów akcji ratowania mostu.

Petycję można podpisać w Internecie: Ratujmy zabytkowy most kolejowy w Przemyślu.


TOP 8 atrakcji turystycznych 2019 w Przemyślu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
TA

Co co chcą renowacji i ocalenia mostu niech sfinansuja ze swoch kieszeni swój pomysł a jeżeli nie mają grosza to niech nie przeszkadzają i dokuczają inwestorowi swoim szczekaniem.

G
Gość
16 marca, 14:56, MOST:

@MOST Wielokulturowe Muzeum Przemyślan proponujemy zorganizować w adaptowanym na ten cel moście żelaznym. W interesujący sposób zadaszonym, oszklonym i podświetlonym multimedialnym obiekcie, muzealne i historyczne atuty Przemyśla należy pokazać w sposób ciekawy, przez osoby Przemyślan, którzy miasto budowali. Tu tworzyli, tu mieszkali, stąd emigrowali i sławią miasto w świecie lub zostali wywiezieni czy wysiedleni i stracili swój świat. Most żelazny Przemyślan żegnał i witał. Łączy losy wielu mieszkańców miasta i niech tak zostanie dalej. Wszak mosty łączą i umożliwiają dalszą drogę i wskazują kierunek. Most to stacja początkowa i wskazująca kolej zwiedzania Przemyśla, bo to kolej od lat kreowała losy miasta i mieszkańców. Wygląda na to, że to się nie zmieni, a wręcz przeciwnie - znaczenie kolei wzrasta ! Zrewaloryzowany obiekt z funkcjami: muzealną, komunikacyjną (kładka pieszo-rowerowa), rekreacyjną z gastronomią, może wskazać nowy kierunek dla Przemyśla. Ma szansę Przemyśl wyróżnić na tle innych polskich miast. Takie przykłady mamy już w Polsce (Muzeum Powstania Warszawskiego, Europejskie Centrum Solidarności I European Solidarity Centre czy Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN), ale żaden z nich nie jest mostem. Przemyśl ma szansę na taki obiekt, ma szansę stać się, w przenośni i dosłownie, Turystycznym Sercem Wschodu, dla którgo tory kolejowe pełnią rolę turystycznego układu krwionośnego, z Mostem jako jego tętniącym centrum.

W drugiej linii mostu ma funkcjonować kładka pieszo-rowerowa.

Podpisz apel, uratuj most !

⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️

https://secure.avaaz.org/pl/community_petitions/pkp_polskie_linie_kolejowe_sa_zaklad_linii_kolejow_ratujmy_zabytkowy_most_kolejowy_w_przemyslu/?fbfytlb

A POzatym wszyscy zdrowi !!!

W
Wewiur

Do FrancJosef

Jak najbardziej lokalne społeczności mogą, a nawet powinny przekazywać swoją wolę dla inwestora. Do tego służą m.in. konsultacje społeczne, które w tym przypadku, jak widać po protestach i petycji, okazały się nieskuteczne. Most na Sanie ma dużą wartość kulturową i pieniądze PLK (czyli nasze, podatników) tu nic nie znaczą.

Budowa nowego mostu wcale nie jest niezbędna. Nowy obiekt w parametrach użytkowych nie będzie miał absolutnie nic więcej, niż to, do jakiego poziomu można odnowić istniejącą konstrukcję.

S
Stary fachowiec od dachów

Ten most to serce Przemyśla należy odnowić trochę odrdzewiacza szczotek drucianek i farby podkladowej i pędzli chyba że papier ścierny i pomalować srebrzanka odporna na temperaturę i będzie jak cacy kwestia chęci i pomysłu farby nie brakuje w każdym sklepie maja w puszkach po 0.8 l do dzieła

p
przemyślanin

Ten most to kawał historii, należy go odnowić

G
Gość

Zrobić PRZEMYŚL GŁÓWNY na Zasaniu i nie trzeba będzie ani burzyć, ani budować nowego mostu. W prawobrzeżnej części miasta jest dużo firm nie polskich [wiadomo czyich], a co będzie za kilka lat?

F
FRANCjosef II

Jako FRANCjosef pragnę dodać do poprzedniego mojego wpisu zapytanie, dlaczego jedynie w Przemyślu i "przymyślaki" nieustannie rzucają kłody pod nogi tym którzy chcą coś dobrego dla upadłego Przemyśla zrobić. Co to za dziwna rasa, sami wybierają sobie dziwnych włodarzy, najpierw przez 16 lat Chomę, nie czas o miejsce na ocenę jego włodarzowania wg mnie porażka i to totalna, poźniej na złośc babci wybierają i to masowo Bakuna, posła dziwacznej partyjki czy prywatnego grupowania Kukiza raczej sekty, po trzech latach posłowania nikt nawet nie zapytał jakie Bakun ma przygotowanie do pełnienia funkcji prezydenta nawet takiej mieściny jak niestety mój Przemyśl a teraz kiedy ogromna szansa na nowy, nowoczesny, estetyczny i niezwykle potrzebny nowy most to jacyś lokalni patrioci z Wilkiem na czele kombinują i niestety rzucają kolejne kłody by utrudnić budowę czegoś nowego, atrakcyjnego. Ludzie, czy ktoś naprawdę wierzy że tam będzie jakieś muzeum na torach, stoliki itp bzdury, przecież ani ci działacze, ani Bakun nie mają grosza przy dupie, ciągle kombinują aby załatać budżetowe dziury i spłacać pochomowe długi. Naprawdę nie widzicie jak wygląda ten postzaborowy zabytek, jedna rdza, dziadostwo. Mieszkam w tych okolicach na Kopernika od m-ca stycznia 1960 roku czyli 60 lat, chodzę pod tym mostem, czasem obok niemal codziennie i naprawdę oprócz pietruszkowo-kartoflanych przekupek nigdy tam, nawet w okolicach nie widziałem żadnego turysty, żadnego zainteresowania tym "zabytkiem". Pytam czy zardzewiały złom będzie pasować do nowego, nowoczesnego mostu, co zobaczą ludzie przejeżdżający nowym, kto będzie wiedział że to most zaborowy, austriacki kiedy przemyski suweren nic o tym nie wie, nie każdy jest miłośnikiem krasnala szwejka. I na koniec, kto ma ten zardzewiały przybytek odnowić, odmalować, przecież nie stać lokalnych obrońców starego złomu i Bakuna nawet na wiadro farby, a ile takich wiader potrzeba? Apeluję by zejśc z głupiego pomysłu przeszkadzania PKP w budowie nowego jakże potrzebnego mostu który przynajmniej w tym miejscu poprawi wizerunek i wizytówkę mojej mieściny, niestety.

M
MOST

@MOST Wielokulturowe Muzeum Przemyślan proponujemy zorganizować w adaptowanym na ten cel moście żelaznym. W interesujący sposób zadaszonym, oszklonym i podświetlonym multimedialnym obiekcie, muzealne i historyczne atuty Przemyśla należy pokazać w sposób ciekawy, przez osoby Przemyślan, którzy miasto budowali. Tu tworzyli, tu mieszkali, stąd emigrowali i sławią miasto w świecie lub zostali wywiezieni czy wysiedleni i stracili swój świat. Most żelazny Przemyślan żegnał i witał. Łączy losy wielu mieszkańców miasta i niech tak zostanie dalej. Wszak mosty łączą i umożliwiają dalszą drogę i wskazują kierunek. Most to stacja początkowa i wskazująca kolej zwiedzania Przemyśla, bo to kolej od lat kreowała losy miasta i mieszkańców. Wygląda na to, że to się nie zmieni, a wręcz przeciwnie - znaczenie kolei wzrasta ! Zrewaloryzowany obiekt z funkcjami: muzealną, komunikacyjną (kładka pieszo-rowerowa), rekreacyjną z gastronomią, może wskazać nowy kierunek dla Przemyśla. Ma szansę Przemyśl wyróżnić na tle innych polskich miast. Takie przykłady mamy już w Polsce (Muzeum Powstania Warszawskiego, Europejskie Centrum Solidarności I European Solidarity Centre czy Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN), ale żaden z nich nie jest mostem. Przemyśl ma szansę na taki obiekt, ma szansę stać się, w przenośni i dosłownie, Turystycznym Sercem Wschodu, dla którgo tory kolejowe pełnią rolę turystycznego układu krwionośnego, z Mostem jako jego tętniącym centrum.

W drugiej linii mostu ma funkcjonować kładka pieszo-rowerowa.

Podpisz apel, uratuj most !

⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️⬇️

https://secure.avaaz.org/pl/community_petitions/pkp_polskie_linie_kolejowe_sa_zaklad_linii_kolejow_ratujmy_zabytkowy_most_kolejowy_w_przemyslu/?fbfytlb

G
Gość

POLSKI PRYPEĆ NADCHODZI XD KOCHAM MOJE MIASTO, RATUJĄ KAWAŁEK ZŁOMU KTÓRY JEST NIKOMU NIEPOTRZEBNY, POSTAWIĆ NOWY MOST I KONIEC KROPKA !

G
Gość

A co to za zabytek już widzę te tłumy które oglądają most

G
Gość
16 marca, 12:11, Francjosef:

Narawdę ten cały brudny, obskurny, upadł y pod każdym niemal względem Przemyśl powinien być ogłoszony jako skansen muzealny, dlaczego więc z tym okropnym, zardzewiałym mostem miało by być inaczej. I zawsze odzywają się lokalni patrioci którzy zamiast radości że wogóle w tym zadupiu ma powstać coś nowego nowoczesnego od lat bojkotują postęp i nowoczesnośc preferując zachowanie dziadostwa i skansenu którego nikt nie ogląda, nikogo ten most, żadnych wycieczek czy turystów których od lat jak na lekarstwo nie interesuje. Osobiście jako miłośnik Przemyśla, jego historii jestem rad że wreszcie coś ruszyło w sprawie rozbioru tego dziadostwa i zastąpienie go nowoczesnym, funcjonalnym i co ważne estetycznym mostem, zaś miłośnicy staroci mogą pociąć i po kawałku zabrać na swoje posesje. Brawo PKP, nie ulec szwejkologom, miłośnikom monarchii i staroci.

Popieram!!! Niestety w Przemyślu jest za dużo starych ludzi którzy żyją w innych czasach. Ale jeszcze niedługo to się zmieni. Odświeży się pokolenie i może coś zacznie ruszać do przodu.

z
zumi77
16 marca, 12:11, Francjosef:

Narawdę ten cały brudny, obskurny, upadł y pod każdym niemal względem Przemyśl powinien być ogłoszony jako skansen muzealny, dlaczego więc z tym okropnym, zardzewiałym mostem miało by być inaczej. I zawsze odzywają się lokalni patrioci którzy zamiast radości że wogóle w tym zadupiu ma powstać coś nowego nowoczesnego od lat bojkotują postęp i nowoczesnośc preferując zachowanie dziadostwa i skansenu którego nikt nie ogląda, nikogo ten most, żadnych wycieczek czy turystów których od lat jak na lekarstwo nie interesuje. Osobiście jako miłośnik Przemyśla, jego historii jestem rad że wreszcie coś ruszyło w sprawie rozbioru tego dziadostwa i zastąpienie go nowoczesnym, funcjonalnym i co ważne estetycznym mostem, zaś miłośnicy staroci mogą pociąć i po kawałku zabrać na swoje posesje. Brawo PKP, nie ulec szwejkologom, miłośnikom monarchii i staroci.

Dokładnie. Ruska część powinna zostać rozebrana i ewentualnie przeniesiona gdzieś. Austriacka spokojnie wystarczy, jako bardziej wartościowy zabytek zaprojektowany w pracowni G. Eiffl'a. Nie można uparcie tkwić w przeszłości, potrzebna jest tam nowoczesna część, bez kratownic.

F
Francjosef

Narawdę ten cały brudny, obskurny, upadł y pod każdym niemal względem Przemyśl powinien być ogłoszony jako skansen muzealny, dlaczego więc z tym okropnym, zardzewiałym mostem miało by być inaczej. I zawsze odzywają się lokalni patrioci którzy zamiast radości że wogóle w tym zadupiu ma powstać coś nowego nowoczesnego od lat bojkotują postęp i nowoczesnośc preferując zachowanie dziadostwa i skansenu którego nikt nie ogląda, nikogo ten most, żadnych wycieczek czy turystów których od lat jak na lekarstwo nie interesuje. Osobiście jako miłośnik Przemyśla, jego historii jestem rad że wreszcie coś ruszyło w sprawie rozbioru tego dziadostwa i zastąpienie go nowoczesnym, funcjonalnym i co ważne estetycznym mostem, zaś miłośnicy staroci mogą pociąć i po kawałku zabrać na swoje posesje. Brawo PKP, nie ulec szwejkologom, miłośnikom monarchii i staroci.

Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie