Za dostawę 10 autobusów elektrycznych Solaris Urbino, Rzeszów zapłacił ponad 30 mln złotych. Na linii "0" zaczęły kursować początkiem lutego 2019 roku, a władze miasta dostały bardzo duże dofinansowanie od rządu na ich zakup. Pojazdy podpoznańskiej firmy są dla stolicy Podkarpacia o tyle istotne, że nie emitują żadnych spalin. Są też tańsze w użyciu, niż te "tradycyjne".
- Jeżeli chodzi o koszty eksploatacji autobusów elektrycznych vs spalinowych, to wymaga szczegółowej i oddzielnej analizy dla każdego przypadku. Wynika to z różnego zużycia paliwa/energii elektrycznej, cen i innych zmiennych czynników. Można jednak w dużym uproszczeniu przyjąć, że przejechanie 100 km autobusem elektrycznym jest od 3 do 5 razy tańsze niż pokonanie 100 km przez autobus o zbliżonych parametrach z napędem spalinowym - tłumaczy Mateusz Figaszewski z Solaris Bus & Coach.
Autobusy elektryczne w Rzeszowie jeżdżą "taniej" niż te spalinowe. Ale co z kosztami wymiany baterii?
Baterie elektryczne po pewnym czasie tracą swoją żywotność i nie nadają się do dalszego używania. Jak słyszymy w firmie Solaris, zasilanie należy wymienić, jeśli jego pojemność "spadnie" do 80 proc. początkowej wartości. Nie dowiadujemy się niestety, na ile taka bateria wystarcza. Ratusz nie ma jednak się czym na razie martwić.
- Zgodnie z wymogami zapisów przetargu, okres gwarancji udzielonej na baterie zastosowanych w autobusach elektrycznych marki Solaris, które jeżdżą w Rzeszowie wynosi 133 miesiące a więc 11 lat. W tym okresie producent ponosi odpowiedzialność i ewentualne koszty wymiany baterii jeżeli nastąpi taka potrzeba w ramach udzielonej gwarancji - zapewnia Mateusz Figaszewski.
Nie precyzuje, ile wynosi żywotność baterii w autobusach Solaris tłumacząc, że zależy to od bardzo wielu czynników. Podkreśla jednak, że rzeszowskie autobusy są wyposażone w baterie z szybkim ładowaniem, których pojemność na ogół nie zmniejsza się tak szybko. Co jednak, jeśli w końcu nadejdzie konieczność wymiany zasilania?
Co ze zużytymi bateriami autobusów elektrycznych w Rzeszowie?
W mediach związanych z tematyką pojazdów elektrycznych możemy znaleźć informacje o tym, że koszt utylizacji baterii do pojazdów elektrycznych to ok. 1 euro za kilogram. Biorąc pod uwagę, że baterie w Solaris Urbino ważą sporo ponad tonę, to pozbycie się jednej może kosztować (po obecnym kursie) ponad 6 tys. złotych. Z tym, że okres gwarancji firmy działa też w tym przypadku.
- Po okresie eksploatacji baterii, producent, jako wprowadzający do obrotu, jest zobowiązany do ich odebrania. Firma Solaris ma w tym obszarze podpisane stosowne umowy z poddostawcami i firmami specjalizującymi się w recyklingu i utylizacji zużytych baterii - mówi M. Figaszewski.
Kiedy jednak gwarancja producenta przestanie obowiązywać, wszystkie koszty związane ze zużyciem autobusów ponosi ich właściciel.
Polecamy:
- Oferty pracy w Przemyślu i okolicach. Sporo z pensją ponad 4 tys. zł brutto [LISTA]
- Te 30 miast i gmin z Podkarpacia ma najbardziej zyskać na Polskim Ładzie [RANKING]
- Oszuści telefoniczni mają nową, bardzo groźną metodę. Łatwo możemy stracić pieniądze
- Budowa drogi Via Carpatia. Jak idzie w Polsce, a jak w innych krajach?
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- To on stworzył Dagmarę Kaźmierską. Dziś nie chce się do niej przyznać
- Znamy prawdę o stanie zdrowia Santor. Piosenkarka pokazała się publicznie po operacji
- Ludzie zachwycają się bratową teścia Kondrata. Piszą jej, że ma niezwykłą urodę
- Niewielu wie, że jest wnukiem Wodeckiego. Leo Stubbs już raz próbował sił w rozrywce