Rzeszów: autobusy elektryczne nawet 5 razy tańsze w eksploatacji niż spalinowe. Ale co z kosztami utylizacji baterii?

Marcin Piecyk
Marcin Piecyk
Autobusy elektryczne Solaris 12 Urbino, które należą do MPK Rzeszów, są wyposażone w technologię szybkiego ładowania
Autobusy elektryczne Solaris 12 Urbino, które należą do MPK Rzeszów, są wyposażone w technologię szybkiego ładowania Krzysztof Kapica
Udostępnij:
Elektryczne autobusy firmy Solaris z Bolechowa trafiły do Rzeszowa na początku 2019 roku. Miasto wyposażając się w nie chciało postawić na ekologię. Ich eksploatacja jest tańsza niż autobusów spalinowych, ale jakie koszty trzeba będzie ponieść, kiedy potężna bateria przestanie spełniać swoją funkcję? Nie można jej ot tak wyrzucić, więc trzeba liczyć się z kosztami utylizacji. Ale gwarancja producenta trochę jeszcze potrwa.

Za dostawę 10 autobusów elektrycznych Solaris Urbino, Rzeszów zapłacił ponad 30 mln złotych. Na linii "0" zaczęły kursować początkiem lutego 2019 roku, a władze miasta dostały bardzo duże dofinansowanie od rządu na ich zakup. Pojazdy podpoznańskiej firmy są dla stolicy Podkarpacia o tyle istotne, że nie emitują żadnych spalin. Są też tańsze w użyciu, niż te "tradycyjne".

- Jeżeli chodzi o koszty eksploatacji autobusów elektrycznych vs spalinowych, to wymaga szczegółowej i oddzielnej analizy dla każdego przypadku. Wynika to z różnego zużycia paliwa/energii elektrycznej, cen i innych zmiennych czynników. Można jednak w dużym uproszczeniu przyjąć, że przejechanie 100 km autobusem elektrycznym jest od 3 do 5 razy tańsze niż pokonanie 100 km przez autobus o zbliżonych parametrach z napędem spalinowym - tłumaczy Mateusz Figaszewski z Solaris Bus & Coach.

Autobusy elektryczne w Rzeszowie jeżdżą "taniej" niż te spalinowe. Ale co z kosztami wymiany baterii?

Baterie elektryczne po pewnym czasie tracą swoją żywotność i nie nadają się do dalszego używania. Jak słyszymy w firmie Solaris, zasilanie należy wymienić, jeśli jego pojemność "spadnie" do 80 proc. początkowej wartości. Nie dowiadujemy się niestety, na ile taka bateria wystarcza. Ratusz nie ma jednak się czym na razie martwić.

- Zgodnie z wymogami zapisów przetargu, okres gwarancji udzielonej na baterie zastosowanych w autobusach elektrycznych marki Solaris, które jeżdżą w Rzeszowie wynosi 133 miesiące a więc 11 lat. W tym okresie producent ponosi odpowiedzialność i ewentualne koszty wymiany baterii jeżeli nastąpi taka potrzeba w ramach udzielonej gwarancji - zapewnia Mateusz Figaszewski.

Nie precyzuje, ile wynosi żywotność baterii w autobusach Solaris tłumacząc, że zależy to od bardzo wielu czynników. Podkreśla jednak, że rzeszowskie autobusy są wyposażone w baterie z szybkim ładowaniem, których pojemność na ogół nie zmniejsza się tak szybko. Co jednak, jeśli w końcu nadejdzie konieczność wymiany zasilania?

Co ze zużytymi bateriami autobusów elektrycznych w Rzeszowie?

W mediach związanych z tematyką pojazdów elektrycznych możemy znaleźć informacje o tym, że koszt utylizacji baterii do pojazdów elektrycznych to ok. 1 euro za kilogram. Biorąc pod uwagę, że baterie w Solaris Urbino ważą sporo ponad tonę, to pozbycie się jednej może kosztować (po obecnym kursie) ponad 6 tys. złotych. Z tym, że okres gwarancji firmy działa też w tym przypadku.

- Po okresie eksploatacji baterii, producent, jako wprowadzający do obrotu, jest zobowiązany do ich odebrania. Firma Solaris ma w tym obszarze podpisane stosowne umowy z poddostawcami i firmami specjalizującymi się w recyklingu i utylizacji zużytych baterii - mówi M. Figaszewski.

Kiedy jednak gwarancja producenta przestanie obowiązywać, wszystkie koszty związane ze zużyciem autobusów ponosi ich właściciel.

Polecamy:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Środki z KPO obniżą inflację - komentarz

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
baterie jak baterie ale w zimie do ogrzewania wnętrza te pojazdy spalają ropę. o tym jakoś się nie mówi. nie wspomnę, że żeby eksploatować taki pojazd jednak trzeba gdzieś spalić ten wyngiel i nadymić
L
LOL
Przecież "ekologiczne" jest tylko to, na co niemiaszki mają patent...
s
stary
Polecam kontakt z władzami Jaworzna. Baterie nie nadające się już do stosowania w autobusach (wysoki pobór mocy przy ruszaniu pojazdu) wykorzystano tam do budowy magazynów energii, ładowanych w dzień dodatkowo fotowoltaiką) w stragtegicznych budynkach miasta.
Przejdź na stronę główną Nowiny 24
Dodaj ogłoszenie