Tędy ma jeździć nadziemna kolejka w Rzeszowie. Są dwa warianty trasy [MAPY, ZDJĘCIA]

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Kolejka, która jeździ w Chinach przewozi dziennie 4 miliony pasażerów. Archiwum UM Rzeszów
Dwa warianty trasy nadziemnej kolejki proponuje miasto do dalszego etapu przygotowania tej inwestycji. Jej budowa ma ruszyć za około dwa lata.

Na wniosek prezydent miasta Biuro Rozwoju Miasta przygotowało właśnie komplet dokumentów, które zostaną przekazane Chińskiej firmie, która takie środki transportu z powodzeniem buduje w swoim kraju. To analiza, która mówi o szansach i zagrożeniach związanych z budowa nadziemnej kolejki.

Dwie trasy

Najważniejszym punktem są warianty przebiegu tras kolejki, których na przestrzeni lat przygotowano już kilkanaście. Najnowsze dwa, które zostaną przekazane do analizy Chińczykom są bardzo ciekawe. W obu wariantach kolejka ma swoją bazę w rejonie ulicy Batorego, niedaleko torów kolejowych.

Pierwszy wariant to linia startująca sprzed dworca PKP, a następnie biegnąca przez Wisłok w rejon nowego targowiska przy ul. Dworaka. Stąd kolejka ma jechać przez aleję Rejtana, Powstańców Warszawy, Batalionów Chłopskich i Witosa, do ul. Bł. Karoliny. Dalej ma się skierować w stronę ulicy Krakowskiej i obok wiaduktu Śląskiego skręcić w stronę torów i wrócić do dworca PKP. Ten wariant jest roboczo nazywany „pętlą” i ma 16,5 km długości.

Drugi, nazwany „krzyżowym” ma 22 kilometry długości i zakłada jazdę kolejki wzdłuż głównych ulic. Ale tu tory nie stworzą zamkniętej pętli. Wagoniki miałyby obsłużyć wówczas połączenia między centrum miasta, a osiedlami Zalesie, Baranówka, Franciszka Kotuli, Dąbrowskiego i Staromieście. Ten wariant rekomendują naukowcy z Politechniki Krakowskiej i Warszawskiej.

Przygotują propozycje

Współpraca z Chińczykami jest wynikiem dotychczasowych spotkań, które zaowocowały podpisaniem w maju listu intencyjnego między nimi, a miastem. Ma to zaowocować kolejnymi krokami w kierunku budowy kolejki w Rzeszowie. Chińczycy mają w tej materii bardo bogate doświadczenie, w mieście, gdzie jeździ ich kolejka służy ona jako czwarta linia metra, której długość to ponad 67 kilometrów. Przewozi około 4 miliony pasażerów dziennie. Dokumenty, jakie mają dotrzeć z Chin do Rzeszowa latem pozwolą ocenić w dużym przybliżeniu szacunkowe koszty i możliwości budowy kolejki. Chińczycy mają je opracować na podstawie wariantów przebiegu tras, które miasto przekaże im lada dzień.

- Oba warianty są przyszłościowe, można je w kolejnych latach poszerzać o dodatkowe fragmenty, w zależności od potrzeb. Zresztą cały system jest skalowalny i w zależności od długości składów, jakie puszczamy na szynę, pozwala obsługiwać różną liczbę pasażerów. Różnej wielkości mogą być także perony, które początkowo można wybudować w wersji krótszej, a potem w razie potrzeby je powiększyć – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent Rzeszowa.

Budowa kolejki będzie mogła się rozpocząć dopiero po uchwaleniu przepisów, które pozwolą miastu pozyskać na ten cel pieniądze z Unii Europejskiej. Marcin Warchoł, wiceminister sprawiedliwości zapowiedział ostatnio w Rzeszowie, że zajmie to około dwa lata.

Tędy ma jeździć nadziemna kolejka w Rzeszowie. Są dwa warian...

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maciej Rączka

Czy Tadeusz i jego pomagiery się nad tym naprawdę dobrze zastanowili? To coś będzie jeździć puste i będziemy do tego dokładać. Na wymagane przeglądy infrastruktury i naprawy.

Potrzebny nam kolejny pomnik w stolicy innowacji?

Jak już ma być ta kolejka, to niech jeździ w koło aureoli, albo przynajmniej niech tam robi jedno okrążenie na trasie.

G
Gość

Miała być kolejka łącząca lotnisko a teraz jakieś inne opcje .za dwa lata może będzie do Chin ? Zamiast inwestować we własną myśl techniczna to pchacie się w Chiny .zgroza

A
Antifa=łowcy_HIVa

Przestańcie wchodzić do kieszeni Chińczyków, bo się obudzimy w nocn... w misce ryżu!

Dodaj ogłoszenie