Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zrewitalizowano fragment linii kolei wąskotorowej Przeworsk - Dynów, który uszkodziła powódź [ZDJĘCIA]

Klaudia Oronowicz-Chudzik
Klaudia Oronowicz-Chudzik
Zrewitalizowana linia kolei wąskotorowej Przeworsk - Dynów w miejscowości Bachórz, 10 bm. Prace obejmują remont rozjazdów i przejazdów kolejowo-drogowych, nawierzchni torowej i oznakowania.
Zrewitalizowana linia kolei wąskotorowej Przeworsk - Dynów w miejscowości Bachórz, 10 bm. Prace obejmują remont rozjazdów i przejazdów kolejowo-drogowych, nawierzchni torowej i oznakowania. PAP/Darek Delmanowicz
Zrewitalizowano fragment linii kolei wąskotorowej Przeworsk - Dynów w miejscowości Bachórz. Prace obejmują remont rozjazdów i przejazdów kolejowo-drogowych, nawierzchni torowej i oznakowania. Ta ciesząca się popularnością wśród turystów „wąskotorówka” została poważnie uszkodzona podczas tzw. powodzi błyskawicznej w czerwcu 2020 roku.

Powiat przeworski stara się przywrócić starą trasę wąskotorówki (z Przeworska do Dynowa). Ponad 100-letnia kolejka wąskotorowa jest jedną z największych atrakcji turystycznych w regionie. Jeszcze przed wybuchem I Wojny Światowej, z usług kolei korzystało aż 110 tys. pasażerów.

W swojej historii kolej musiała się zmagać z żywiołami, które jej nie oszczędzały

Przypomnijmy, że w czerwcu 2020 roku powódź zniszczyła infrastrukturę Przeworskiej Kolejki Dojazdowej m.in. w Szklarach, gdzie znajduje się 602-metrowy tunel najdłuższy (czynny) tunel kolei wąskotorowej w Polsce.

Ze względu na wiele zniszczeń, a także pandemię, kolej przestała kursować z turystami. Władze powiatu robią jednak wszystko, by wrócić do czasów jej świetności i zlikwidować wszelkie utrudnienia.

Cała trasa obejmuje 46 km 180 m i została podzielona na odcinki rewitalizacyjne.

Pierwszy odcinek prowadzi z Dynowa do Jawornika Polskiego, na którym znajduje się unikatowy tunel. Zakończenie remontu drugiego odcinka z Jawornika do Kańczugi przewiduje się na ten rok. Trzeci odcinek to Kańczuga-Przeworsk, który jest szansa, że również zostanie wyremontowany w niedalekiej przyszłości . - W tym roku na pewno będziemy jeździć już na dwóch odcinkach. „Pogórzanin” będzie kursował na trasie Dynów-Jawornik Polski ze stacją w Bachórzu oraz na trasie Przeworsk-Łopuszka Wielka - zdradził nam jakiś czas temu Bogusław Zięba, główny specjalista ds. Przeworskiej Kolei Dojazdowej.

Rewitalizacja zwiększy atrakcyjność turystyczno-gospodarczą regionu. Celem projektu było m.in. przywrócenie sprawności eksploatacyjnej linii kolejowej poprzez poprawę stanu technicznego torowiska, co pozwoli na ochronę przed dalszym niszczeniem zabytkowej linii kolejowej.

Koszt inwestycji i prac związanych z przebudową PKD

  • Łączna wartość inwestycji "Rewitalizacja Kolei Dojazdowej Przeworsk Wąskotorowy - Dynów" to koszt 64 971 395,90 zł. Modernizacji i przebudowie podlega łącznie ponad 30 km torowiska od Dynowa do Kańczugi.
  • Wartość projektu I i II etapu realizacji tej inwestycji to 56 273 215,55 zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi 37 636 407,49 zł.

Dodatkowo ze środków własnych zrealizowano:

  • odbudowę torowiska w tunelu w Szklarach - 54 634,18 zł,
  • prace polegające na odwodnieniu tunelu w Szklarach - 70 048,30 zł,
  • roboty konserwacyjne i remontowe przy kanale oczystkowym na stacji w Jaworniku Polskim - 15 744,00 zł,
  • roboty ziemne związane z odwodnieniem oraz renowacją i zabezpieczeniem obiektów inżynieryjnych na rewitalizowanym odcinku torowiska - 346 238,85 zł.

Prace związane z rewitalizacją PKD to nie tylko przebudowa torowiska, ale i inwestycje w odnowę budynków stacyjnych, obiektów kolejowych.

Poniżej lista zrealizowanych i będących w trakcie zadań „Pogórzanina”

  • "Wykonanie prac remontowo - konserwatorskich przy budynku Lokomotywowni i Hali Napraw Wagonów Kolei Wąskotorowej Przeworsk - Dynów" etap II, - wartość inwestycji: 473 903,19 zł - dofinansowanie: Środki Funduszu Inwestycji Lokalnych 253 000,00 zł Podkarpacki Wojewódzki Konserwator Zabytków 50 000,00 zł.
  • "Odnowa budynku dworca kolejki wąskotorowej w Przeworsku wraz z otoczeniem" - wartość inwestycji: 1 987 941,83 zł, - dofinansowanie z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 1 276 348 zł.
  • "Rewitalizacja budynku stacyjnego w Kańczudze oraz wieży wody i budynku magazynowego wraz z zagospodarowaniem terenu". - wartość inwestycji: 2 249 670,00 zł.
  • Odbudowa linii kolejowej i mostów po powodzi z 2020 roku (3 mosty i 12 obiektów inżynieryjnych), wartość zadania: 3 500 000,00 zł - dofinansowanie ze środków Funduszu Solidarności UE 2 815 097,94 zł.

Więcej o inwestycji dowiecie się z naszej rozmowy wideo z Bogusławem Ziębą, głównym specjalistą ds. Przeworskiej Kolei Dojazdowej:

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24