Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hamowanie pulsacyjne. Oszczędzasz tarcze i klocki hamulcowe

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Grube klocki i tarcze, uzupełniony płyn i dobrze działające szczęki nie gwarantują, że nasze hamowanie zawsze będzie krótkie i skuteczne. Wiele zależy także od techniki naciskania na pedał i elektronicznych systemów wspomagających bezpieczne zatrzymanie auta.

Skuteczność hamulców zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od ich stanu technicznego, czyli grubości klocków i tarcz, a także odpowiedniej ilości płynu hamulcowego. To jednak nie wszystko.

Ciężka noga oznacza kłopoty

Niestety, ale większość kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że zmęczony ciągłym, gwałtownym hamowaniem układ jest mniej skuteczny. Czasami, szczególnie w deszczowe dni, kilkakrotne gwałtowne hamowanie w krótkich odstępach czasu daje różne wyniki.

- To nic dziwnego, hamulce działają lepiej, gdy są chłodniejsze. A nagłe, ostre hamowanie sprawia, że słabną i bardzo się nagrzewają. Dlatego każdy kolejny taki manewr w niewielkim odstępie czasu wypada gorzej. Szczególnie, gdy konstrukcja samochodu nie pozwala na dobre wentylowanie mechanizmu - mówi Stanisław Płonka, mechanik samochodowy.

Różne tarcze

W takim przypadku bardzo ważną rolę odgrywają tarcze hamulcowe, a konkretnie ich chłodzenie. Dobrze radzą sobie z tym auta wyposażone w tarcze wentylowane.

Jeszcze lepsze są tzw. tarcze perforowane, które lepiej odprowadzają gazy, jakie wytwarzają się między tarczą a częścią cierną podczas hamowania. Takie tarcze są jednak mniej trwałe. Najwyższa półka to tarcze łączące w sobie zalety obu poprzednich rodzajów. Zazwyczaj wykonuje się je z kompozytów węglowych. Dzięki temu są odporne na działanie skrajnie wysokich temperatur.

Dmucha przez felgę

Dobre chłodzenie można jednak łatwo zapewnić nawet hamulcom starszej generacji. Wystarczy, że założymy aluminiowe felgi, z dużym prześwitem.

- Wówczas w czasie jazdy pęd powietrza chłodzi rozgrzane tarcze i klocki. Dzięki temu, że felgi aluminiowe są lżejsze od stalowych auto łatwiej także rozpędzić. Dlatego warto kupić takie koła na lato - przekonuje S. Płonka.

Mechanicy zalecają też, aby szczególnie w starszych samochodach kontrolować działanie elektronicznych systemów wspomagających hamowanie. Niesprawne ABS czy TCS mogą bowiem sprawić więcej kłopotów, niż ich brak. Przegląd trzeba wykonać raz w roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24