Firmę stworzyli w 1998 roku inżynierowie związani z Politechniką Rzeszowską. Jednak po kilku latach niezłej prosperity biuro popadło w dołek ekonomiczny, bo zmniejszyła się ilość zamówień na projekty.
Kontrakt z Niemcami
Prezes MTA zaproponował Krzysztofowi Ostrowskiemu i Arturowi Kaszycy rozpoczęcie działalności na własny rachunek. Ostrowski miał już dobre kontakty z niemieckimi firmami wykonującymi duże inwestycje przemysłowe, był tam przez rok na praktyce zawodowej. W momencie, kiedy z kolegami przejął MTA, zaprzyjaźniona niemiecka firma wygrała przetarg na zaprojektowanie i budowę najnowocześniejszego na świecie stadionu piłkarskiego w Gelserkirchen, na którym mecze rozgrywa drużyna Schalke 04.
- Opracowaliśmy m. in. projekty wykonawcze tras komunikacyjnych na zapleczu stadionu oraz przy restauracjach, pubach i barach - wspomina Artur Kaszyca.
Udział rzeszowskiej firmy w tej inwestycji zaowocował kolejnymi kontraktami na projekty przy budowie stadionu w Hanowerze. Na tych nowoczesnych obiektach rozgrywane są mecze Mundialu 2006.
- Czyli Polacy nie do końca przegrali mistrzostwa. Przynajmniej nasza myśl techniczna jest ciągle obecna na tych obiektach - śmieją się rzeszowscy projektanci z MTA.
Zarabiają na ekologii
Ważnym momentem w historii firmy było zdobycie w 2003 roku zamówień na wykonanie projektów instalacji odsiarczania spalin w Irlandii i na Węgrzech. Potem zaczęli otrzymywać zlecenia dotyczące projektowania dużych konstrukcji przemysłowych w 14 krajach europejskich. - Mamy też za sobą realizacją trzech kontraktów w Chinach, a teraz kończymy projekt w Indiach.
Fachowcy z MTA przyznają, że sporo dobrych doświadczeń wynieśli ze współpracy z firmą Transsystem Stanisława Sroki. Nauczyli się zwłaszcza nowoczesnych metod zarządzania projektami. - Współpraca z renomowaną firmą z Woli Dalszej pomagała nam wyjść z Podkarpacia w świat - przyznają rzeszowscy projektanci.
Nowoczesna spalarnia
Trudnym zadaniem były projekty dla fabryki Pegueot - Citroen w Trnawie na Słowacji. Zleceniodawcy narzucili wysokie standardy narzucane przez zleceniodawcę oraz sposób myślenia Francuzów.
Najciekawszy dotąd projekt, jaki wyszedł spod ich ręki dotyczył modernizacji dworca kolejowego w Strassburgu.
- Konstrukcja przypomina sterowiec rozcięty na cztery części i my realizowaliśmy jedną z tych części. Konstrukcja ma rozpiętość 150 metrów i składa się ze skomplikowanego systemu profili rurowych i cięgien obudowanych szkłem - tłumaczy Ostrowski.
Za najbardziej prestiżowe zamówienie uznają wykonanie projektu nowoczesnej spalarni śmieci w Austrii. - Takie obiekty są potrzebne w polskich miastach, także w Rzeszowie - zauważają.
Firma dziś zatrudnia 37 osób. Stała się jednym z największych biur projektowych w kraju. Wykonują najbardziej skomplikowane zadanie w dziedzinie projektowania nowoczesnych obiektów przemysłowych.
Załogę w większości stanowią rzeszowianie, którzy ukończyli Politechnikę Rzeszowską. W zespole są też absolwenci krakowskich uczelni technicznych.
Wiele zamówień i zleceń otrzymują i realizują drogą elektroniczną. Ale często się zdarza, że zaprojektowanie obiektu w Chinach czy Niemczech wymaga obecności na miejscu. Dlatego przedstawiciele MTA często podróżują po świecie. Aktualnie wybierają się do USA, bo otrzymali zamówienie od koncernu Daimler-Chrysler.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Blanka weźmie udział w "TzG"? Krótki komentarz jest bardzo wymowny
- Golec posyła gorące spojrzenia rozgogolonej Roksanie Węgiel. Mina jego żony to hit!
- Andrzej Sołtysik przeszedł na islam! Oto, co potem zrobił z chrztem własnego dziecka
- Co się dzieje z Margaret? Oko czerwone, krzyż na piersi... Niepokojące!