Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Transport zbiorowy w Rzeszowie ma być jeszcze bardziej ekologiczny

Bartosz Gubernat
Bartosz Gubernat
Krzysztof Kapica
Publiczny transport zborowy w Rzeszowie wymaga dalszego rozwoju. Zmiany będą w nim następować na podstawie dokumentu, który podczas ostatniej sesji przyjęli radni. Planuje się m.in. większe nakłady na infrastrukturę rowerową oraz dalsze prace w kierunku budowy nadziemnej kolejki.

W ciągu dwóch ostatnich perspektyw unijnych transport i komunikacja zostały w Rzeszowie najmocniej dofinansowane. Unijne dotacje pozwoliły m.in. wymienić tabor autobusowy, zbudować elektroniczne systemy sterowania ruchem i informacji pasażerskiej, a także przebudować mnóstwo ulic i przystanków autobusowych. Niestety mimo to liczba samochodów w Rzeszowie wciąż rośnie i celu, jakim było zachęcenie kierowców do przesiadki na komunikację zbiorową nie udało się osiągnąć.

Podczas ostatniej sesji Rada Miasta Rzeszowa przyjęła dokument, który ma być podstawą do dalszych zmian w komunikacji aż do 2030 roku. O ile szczegółowe rozwiązania będą teraz kolejno omawiane i konsultowane z fachowcami, to założono, że trzeba rozwijać transport ekologiczny.

Niewykluczone, że z biegiem czasu ścisłe centrum miasta zostanie objęte coraz bardziej rygorystycznymi ograniczeniami wjazdu dla najstarszych i najmniej ekologicznych samochodów. Zdaniem Jerzego Jęczmienionki z PiS jak najwięcej nakładów trzeba przeznaczyć na rozwój infrastruktury rowerowej.

- Rzeszów potrzebuje także rewolucji w kontekście działania komunikacji publicznej. Trzeba przebudować cały układ linii komunikacyjnych, aby jak najlepiej skomunikować ze sobą poszczególne osiedla, urzędy, strefę ekonomiczną. Powinniśmy wykorzystać szansę, jaką dla nas stwarza już funkcjonująca podkarpacka kolej aglomeracyjna. Trzeba dobrze skomunikować jej przystanki z komunikacją miejską i drogami rowerowymi

– mówi radny PiS.

Jolanta Kaźmierczak, szefowa klubu PO w radzie miasta zachęca, aby przyspieszyć rozmowy na temat wspólnego biletu MPK i podmiejskiej MKS.

- Dla wszystkich to byłoby dobre rozwiązanie, szczególnie w kontekście rozwoju metropolii - uważa Jolanta Kaźmierczak.

Jak zapewnia Anna Kowalska, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Rzeszowie, rozmowy w tej sprawie już trwają. Miasto chce także kontynuować prace zmierzające do budowy elektrycznej kolejki nadziemnej, która miałaby uzupełnić transport autobusowy.

Jest także plan budowy dodatkowych parkingów przy pętlach autobusowych i przystankach kolejowych, co miałoby zachęcić kierowców do zaniechania wjazdu samochodami do centrum.

Poszczególne zagadnienia będą teraz omawiane i konsultowane z mieszkańcami i specjalistami. Radni chcą je po kolei wprowadzać w życie.


POLECAMY: Rozmowa z Markiem Bajdakiem pełniącym obowiązki prezydenta Rzeszowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na nowiny24.pl Nowiny 24